[Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Ik krijg de wortel maar niet uit de noemer, ik moet p nadert tot 9 berekenen bij onderstaande breuk:

(p-9)/(sqrt(p)/3)

wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Vermenig teller en noemer eens met sqrt(p) :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

ik neem aan dat je (p-9)/(sqrt(p)-3) bedoelt, anders maakt de wortel namelijk helemaal niets uit voor de limiet.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Dat was me nog niet eens opgevallen.

In dat geval: vermenigvuldig teller en noemer met het complement van de noemer, namelijk sqrt(p)+3.

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

ik had het inderdaad vrekeerd genoteerd, de noemer moest inderdaad (sqrt(p)-3) zijn. bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Als het goed is vind je 6.

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Ik heb een vraagje, hoe kun je een limiet met een wortel in de teller oplossen? Zoals: (4-(sqrt x+17))/2x+2

(x nadert tot 1, zoals dat volgens mij genoemd wordt)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Je kan x = 1 toch gewoon invullen? Overigens is het (door gebrek aan haakjes) mogelijk niet duidelijk wat je precies bedoelt (meerbepaald de noemer...)

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Gast1111 schreef:Ik heb een vraagje, hoe kun je een limiet met een wortel in de teller oplossen? Zoals: (4-(sqrt x+17))/2x+2

(x nadert tot 1, zoals dat volgens mij genoemd wordt)

Alvast bedankt!
Sorry x moet -1 zijn!

Maar boven de streep staat 4-(dewortelvan x+17)

en onder de streep staat 2x+2

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Rationaliseer de teller door te vermenigvuldigen met het complement en factoriseer dan zodat je iets kan schrappen.

Vermenivuldig teller en noemer dus met 4+sqrt(x+17)

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

TD schreef:Rationaliseer de teller door te vermenigvuldigen met het complement en factoriseer dan zodat je iets kan schrappen.

Vermenivuldig teller en noemer dus met 4+sqrt(x+17)


Uhm sorry dat snap ik niet helemaal :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Als je iets van de vorm (a-b) hebt, en je vermenigvuldigt dit met (a+b), dan krijg je: (a-b)(a+b) = a²-b².

Waarom is dit handig? Stel nu dat a of b een vierkantswortel is, dan valt deze weg door dat kwadraat.

Bovendien weet je dat je in een breuk de teller en noemer mag vermenigvuldigen met hetzelfde van 0 verschillend getal. Voor (a-b) noemen we (a+b) het complement en omgekeerd. Door teller en noemer van deze breuk te vermenigvuldigen met het complement van de teller kan je de wortel in de teller wegwerken, er komt er dan wel een in de noemer.

Vervolgens kan je in teller en noemer echter ontbinden in factoren en dan zal je zien dat er iets wegvalt.

Probeer even verder en laat zien waar het niet lukt als je vastzit.

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

TD schreef:Als je iets van de vorm (a-b) hebt, en je vermenigvuldigt dit met (a+b), dan krijg je: (a-b)(a+b) = a²-b².

Waarom is dit handig? Stel nu dat a of b een vierkantswortel is, dan valt deze weg door dat kwadraat.

Bovendien weet je dat je in een breuk de teller en noemer mag vermenigvuldigen met hetzelfde van 0 verschillend getal. Voor (a-b) noemen we (a+b) het complement en omgekeerd. Door teller en noemer van deze breuk te vermenigvuldigen met het complement van de teller kan je de wortel in de teller wegwerken, er komt er dan wel een in de noemer.

Vervolgens kan je in teller en noemer echter ontbinden in factoren en dan zal je zien dat er iets wegvalt.

Probeer even verder en laat zien waar het niet lukt als je vastzit.
Klopt het dan dat je je uit de teller na de vermenigvuldiging 16-(x+17) krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Ja, dus -x-1 = -(x+1).

Re: [Wiskunde] Limiet met wortel in noemer

Naja ik heb nu dus als teller 16-(x+17), maar snap niet hoe je dan de noemer moet vermenigvuldigen :shock:

Reageer