Statistiek politieke associaties dagbladen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Statistiek politieke associaties dagbladen

Hallo allen,

Ik ben iets te enthousiast begonnen met mijn scriptie en heb dus ook snel data verzameld. Echter begin ik nu te twijfelen of ik mijn data wel kan gebruiken. Hieronder een korte schets van mijn onderzoek en de data die ik heb:

Ik doe onderzoek naar de associaties in dagbladen tussen politieke partijen en het onderwerp economie. Dit onderzoek is gebasseerd op de issue ownership theorie die stelt dat politieke partijen eigenaar kunnen worden van een onderwerp wanneer zij in de media frequent en goed worden geassocieerd met het onderwerp. Wanneer een onderwerp dan veel in de media komt zal dit leiden tot een electoraal voordeel. In mijn onderzoek wil ik kijken of bepaalde partijen vaker worden geassocieerd met een onderwerp dan anderen en of er verschillen binnen dagbladen bestaan.

Ik heb hiervoor 1.700 artikelen geannalyseerd op (de richting van) de associatie. Dit zijn allemaal nominale gegevens geworden op de manier.

VVD geassocieerd met economisch artikel 1: Ja/Nee

Toon van associatie: positief/negatief/neutraal/gemixt

PvdA geassocieerd met economische artikel 1: Ja/Nee

Toon van associatie: ......

Nu is mijn vraag. Kan ik enige uitspraken met deze nominale (dummy) variabelen doen? Kan ik bijvoorbeeld een bi/multi nominale logistische regressie analyse uitvoeren? Of kan ik alleen lose groepen van elkaar vergelijken door middel van T-toetsen?

Mocht iemand mij kunnen helpen dan is mijn dankbaarheid groot,

Groeten

Jan

Berichten: 954

Re: Statistiek politieke associaties dagbladen

Dag Jan,

Heb je voor elke partij niet meer informatie dan "geassocieerd zijn" en "toon van de associatie"? Zo ja, dan heeft een logistische regressie weinig zin. Zo nee (dus als je meer informatie hebt per associatie), dan hangt het van je vraag af wat je kunt doen, dan kun je onderzoeken of je geassocieerd zijn kunt verklaren (per partij of voor alle partijen en dan gecontroleerd voor partij) of de toon van de associatie. In het eerste geval is een logistische regressie gepast, in het tweede ligt een multinomiale regressie voor de hand.

Berichten: 2

Re: Statistiek politieke associaties dagbladen

Hoi Ferry,

Allereerst bedankt voor je reactie. De informatie die ik uit de artikelen heb gehaald zijn:

Type dagblad (Telegraaf / AD / NRC / Volkskrant / Trouw)

Omvang artikel (klein / middel / groot

Type nieuws (Nieuwsartikel / column)

Pagina (ratiovariable)

Daarna heb ik dus voor alle artikelen gekeken welke partijen worden geassocieerd. Dus zoals gezegd:

Artikel 1: VVD geassocieerd -- Ja / Nee

Artikel 1: PvdA geassocieerd -- Ja / Nee

Artikel 1: D66 geassocieerd -- Ja / Nee

Artikel 1: ...(alle politieke partijen) -- Ja / Nee

Daarna

Artikel 1: Toon eerste partij geassocieerd (positief / negatief / neutraa / gemixt)

Artikel 1: ....

Wat ik uit de data wil halen is bijvoorbeeld:

De VVD wordt significant meer geassocieerd met economische artikelen dan de PvdA. Is dit mogelijk of heb ik nu heel veel data die eigenlijk alleen geschikt is om beschrijvend te gebruiken? Hopelijk heb ik mezelf niet in de vingers gesneden door te denken dat het statistieken allemaal wel goed zou komen... :)

Al het advies meer dan welkom!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Statistiek politieke associaties dagbladen

Dit topic past beter in Statistiek en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer