Springen naar inhoud

Dihybride kruisingen : erfelijkheid

• Log in om te kunnen reageren

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 17:57

Bij Bouvierhonden domineert zwarte pels over bruine pels en effen gekleurd over gevlekt. Kunnen er exclusief ( =100%) effen bruine honden gefokt worden uit een zwarte, gevlekte reu met een effen, zwarte teef? Indien het antwoord negatief is, voor hoeveel % kan het dan wel? Behandel alle mogelijkheden.

Kan iemand me hierbij helpen?

Ik heb enkel

A.B. zwart,effen
A.bb zwart,gevlekt
aaB. bruin,effen
aabb bruin,gevlekt

A.bb x A.B. & Aabb x AaBB

en nu moet je dit uitwerken. Ik weet niet hoe verder te gaan.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 20:47

Heb je al gehoord van het vierkant van Punnett?
Welke gameten zullen er gevormd worden? Overigens vergeet je nog enkele ander mogelijkheden maar met behulp van het vierkant van Punnett en de puntjes zou het ook al moeten lukken.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 20:56

We hebben het al gebruikt in oefeningen, ja .
Welke mogelijkheden moet ik dan uitwerken ?

- AAbb x AaBb
-AAbb x AaBB
-AAbb x AABb
-AAbb x AABB
-Aabb x AABb
-Aabb x AaBB
-Aabb x AaBb
-Aabb x AABB

? Deze?

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:06

Je zou al deze mogelijkheden kunnen uitwerken, al belast je jezelf dan met een hoop onnodig werk. Jouw A.bb x A.B. was correct. Probeer hier verder mee te werken; welke gameten kan zo bekomen?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:09

Ik denk :

Ab ab AB aB Ab ?

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:15

Inderdaad! Zie je dan ook in dat dit hetzelfde is als Ab .b A. en B. ?

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:19

Ja, maar mogen zij nu allemaal samen in zo'n vierkant? of moet je ze opsplitsen?

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:22

In dergelijk vierkant is het niet nodig om ze allemaal te plaatsen, zoals te lezen valt op Wiki plaats je aan de ene zijde de vrouwelijke gameten en aan de andere zijde de mannelijke gameten. Probeer dit eens met de gameten met puntjes. Ab en .b aan een zijde, de overige op de andere zijde en uitwerken. Stel je dan de vraag hoe het gevraagde fenotype er genotypisch uitziet en kijk als dit mogelijk is.

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:31

Inderdaad! Zie je dan ook in dat dit hetzelfde is als Ab .b A. en B. ?

Oei, ik had het nu al zo gedaan..
Dit klopt dus waarschijnlijk niet?

Het fenotype is aaB. voor een bruine, effene pels. Volgens mij kan dit dus niet?

Veranderd door Ankeu, 13 december 2011 - 21:36

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:44

Ik val een beetje over je gebruik van de gameten in het vierkant

Kijk opnieuw even naar de rode tekst in Bijlage  HOND.xlsx   10,03K   71 maal gedownload, komt voor een groot deel op hetzelfde neer. Hier (vind ik) zie je duidelijk dat het niet mogelijk is om 100% het gevraagde fenotype te krijgen.

EDIT: ik merk zonet dat ik even te snel door de bocht ben gegaan. Jouw gameten in het vierkant zijn volledig correct! Ik vergat er een paar :)
Je maakte wel een klein foutje bij het invullen van je vierkant...

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:58

Het komt een beetje op hetzelfde neer... Maar ik snap het niet goed omdat er twee puntjes staan bij Bb. Dan kan je toch alles invullen? Klopt mijn manier ook, zodat ik eventueel die kan gebruiken? Of is het foutief, indien ja kan je mij dan misschien iets meer de plaatsing van de gameten verduidelijken?

Kan je me alsjeblieft even zeggen wat ik fout deed?

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 22:07

Laat ik hier nog even proberen alles recht te zetten; jouw invulling van gameten was volledig correct. Ik moet toegeven dat de puntjesmethode soms wat abstract overkomt maar kan bij moeilijke oefeningen natuurlijk heel handig zijn.
Als je liever zonder werkt is dit hier zeker goed mogelijk! Je zal zoals je al zei gameten krijgen als volgt:

Van de ouder A.bb:
Ab of ab

Van de ouder A.B.:

AB of Ab of aB of ab

Gooi je dit in het vierkant van Punnett dan krijg je iets als volgt (bijna geheel conform met jouw excel bestand):

AB			Ab		   aB		 ab

Ab	AABb			AAbb		AaBb	  Aabb

ab	AaBb			Aabb		aaBb	  aabb

Zoals je kan zien komt af en toe wel eens hetzelfde genotype terug. Waar we naar op zoek zijn is aaB. en die vinden we toch terug in het vierkant? Besluit: De kans op dergelijke hond bestaat, maar wanneer je deze twee honden kruist kan je zeker niet met zekerheid zeggen dat er het gevraagde resultaat uit komt.

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 22:10

Laat ik hier nog even proberen alles recht te zetten; jouw invulling van gameten was volledig correct. Ik moet toegeven dat de puntjesmethode soms wat abstract overkomt maar kan bij moeilijke oefeningen natuurlijk heel handig zijn.
Als je liever zonder werkt is dit hier zeker goed mogelijk! Je zal zoals je al zei gameten krijgen als volgt:

Van de ouder A.bb:
Ab of ab

Van de ouder A.B.:

AB of Ab of aB of ab

Gooi je dit in het vierkant van Punnett dan krijg je iets als volgt (bijna geheel conform met jouw excel bestand):

AB			Ab		   aB		 ab

Ab	AABb			AAbb		AaBb	  Aabb

ab	AaBb			Aabb		aaBb	  aabb

Zoals je kan zien komt af en toe wel eens hetzelfde genotype terug. Waar we naar op zoek zijn is aaB. en die vinden we toch terug in het vierkant? Besluit: De kans op dergelijke hond bestaat, maar wanneer je deze twee honden kruist kan je zeker niet met zekerheid zeggen dat er het gevraagde resultaat uit komt.

Wauw, je hebt me echt fantastisch geholpen. Bedankt!
Dus het kan dat het 100% effen,bruine pelsen zijn? Ik dacht van niet omdat ik dacht dat het niet 100% dit resultaat is in dit voorbeeld. Maar, ik wil je wel geloven, aangezien ik het best lastig heb met dit soort oefeningen. :)

Ik dacht 12.5% :)

Veranderd door Ankeu, 13 december 2011 - 22:14

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2011 - 22:16

Dus het kan dat het 100% effen,bruine pelsen zijn?

Het vierkant geeft enkel aan welke genotypes de jongen kunnen hebben. Er is dus inderdaad een kans dat een jong een effen bruine pels heeft. Maar als ik de opgave goed begrijp is de vraag als je door de kruising van deze twee honden enkel (zie de 100%) effen bruine honden krijgt, en daar is het antwoord natuurlijk neen op.
Wil je 100% zeker een pup die een effen bruine vacht heeft, dan moet je ervoor zorgen dat de beide ouders genotype aa hebben.

Vblol

Vblol

• >100 berichten
  • 135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 22:18

Ok, klopt die 12.5% in dit geval?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures