Springen naar inhoud

Waarom is dit de molecuulformule?

• Log in om te kunnen reageren

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 18:46

Hey allemaal,

Ik kreeg van mijn leraar een stencil met wat atomen, enkelvoudige stoffen die een molecuul hebben en formules die veel voorkomen.
Bij mij viel het op dat azijnzuur CH3COOH en alcohol C2H5OH er atomen dubbel opgeschreven staan.
Ik kan me vaag herrineren dat het er mee te maken had wat voor soort stof het was.
Volgensmij was het dat het zuur is, maar ik weet niet of alcohol een zuur is.
mvg.
Jemini
P.S:Dit staat nergens in mijn boek, het enige wat betreft zuren staat er wat in over de zuurgraad.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jmthebigman

Jmthebigman

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 20:23

Geplaatste afbeelding
voor het geval het plaatje niet laad hier nog eens de link:
http://img805.images...uurformules.png

om dan nog eens specifiek in te gaan waarom het COOH in de molecuulformule staat komt door de structuurformule.
het geeft je dus de info dat er een O en een OH die ene C atoom zit.
zoals je misschien al geleerd hebt hebben atomen een covalentie.
C atoom heeft er 4
H atoom heeft er 1
O atoom heeft er 2

ruw weg heb je dus een dit:
HO-C=O 

of
 O=C-OH

of welke andere manier van tekenen dan ook, LETOP! OH-C is fout want de H atoom (waterstofatoom) heeft maar 1 binding. (OH zou je kunnen zien als -O-H)

hopelijk had je hier wat aan.

MVG,
JM

EDIT:
wat tussen [code=auto:0] staat was iets mis gegaan, er mist hier nog een binding en dat is dus met de andere C atoom die weer met de 3 H atomen in verbinding staat.

Veranderd door Jmthebigman, 13 december 2011 - 20:25

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2011 - 14:39

Hey allemaal,

Ik kreeg van mijn leraar een stencil met wat atomen, enkelvoudige stoffen die een molecuul hebben en formules die veel voorkomen.
Bij mij viel het op dat azijnzuur CH3COOH en alcohol C2H5OH er atomen dubbel opgeschreven staan.

Met dit dubbele gebruik wordt de formule dus ook een beetje een structuurformule. In feite is het een manier om een structuurformule in tekst weer te geven. De karakteristieke groepen worden in feite apart aangeduid.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 december 2011 - 12:43

Met dit dubbele gebruik wordt de formule dus ook een beetje een structuurformule. In feite is het een manier om een structuurformule in tekst weer te geven. De karakteristieke groepen worden in feite apart aangeduid.

Maar dus als het ''normaal'' opgeschreven zou worden zou het C2H4O2 zijn?
Met normaal bedoel ik zonder zuurgroep.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2011 - 13:06

Als je alleen de bruoformule wil geven, ja.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2011 - 17:48

Het probleem met die brutoforules is dat je niet weet met welke voor molecule je te maken hebt. Zo kan C2H4O2 staan voor azijnzuur, 1,2-dioxetaan, 1,3-dioxetaan en methylmethanoaat. Wanneer je echter functionele groepen aangeeft kan je specifiŽren tot ťťn enkele molecule.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures