Springen naar inhoud

Schadelijkheid van oplosmiddelen

• Log in om te kunnen reageren

boktor666

boktor666

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 20:57

• Tolueen
• Xyleen
• Ethanol
• Propanol
• Cyclohexaan
• Aceton

Dit zijn 6 oplosmiddelen, en ik moet onderscheiden welke van de twee het minst schadelijk zijn.

Hoe pak ik dat aan? Ik weet dat alle stoffen brandbaar zijn, en dat Tolueen en Xyleen ZEKER NIET onder onschadelijk vallen (kankerverwekkend).. Hoe ga ik verder dan de brandbaarheid, want behalve brandbaarheid weet ik niet waar ik naar moet kijken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

boktor666

boktor666

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2011 - 21:08

Ben vergeten te melden dat ik ethanol en propanol ervan verdenk de minst schadelijke stoffen te zijn i.v.m. de schadelijke effecten die minder zijn dan die van andere stoffen, en de mac waardes.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2011 - 14:46

Schadelijkheid staat totaal los van brandbaarheid. De schadelijkheid wordt in de gevarendiamant aangegeven in het blauwe vlak.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2011 - 17:59

Of zoek anders eens op de R&S zinnen (tegenwoordig H&P zinnen). Zoeken op MAC-waardes wil ook nog wel helpen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2011 - 19:26

Ook is schadelijkheid van heel wat factoren afhankelijk, denk maar aan de stabiliteit van bepaalde verbindingen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2011 - 11:27

(..) en ik moet onderscheiden welke van de twee het minst schadelijk zijn.

Schadelijk voor wie of wat?
En in welke context? Inslikken? Damp in de lucht? De stof in je ogen wrijven? (niet doen natuurlijk)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2011 - 19:39

Inderdaad eerst maar eens definiλren.

Als je met "schadelijk" bedoelt schadelijk als in de oude indeling van de wet miliebeheer dan is het een maat van acute of chronische giftigheid. Als het heel giftig is werd een stof als "Zeer vergiftig" (T+) gelabeld, wat minder ernstige gevallen als "Vergiftig" (T) en de lichtste gevallen als "Schadelijk" (Xn). Om het moeilijk te maken werd "Schadelijk" ook wel voor andere gevaren gebruikt, zoals bijvoorbeeld bij risico op chemische longontsteking bij verslikken (R65). Je hebt te maken met verschillende gevaren als het gaat om inslikken of inademen van de dampen.

Met die indeling is ethanol in het geheel niet schadelijk omdat de gevaarlijke dosis bij inslikken zo laag is dat het buiten de definitie valt. Propanol is vergelijkbaar, dus waarschijnlijk zijn dat de minst schadelijke, maar inderdaad is het het beste om zoveel mogelijk toxicologische gegevens van deze stoffen te verzamelen (van hun VIBen). Bijvoorbeeld de LD50 RAT oraal als richtlijn te pakken.

De gevarendiamant is Amerikaans, ik zie het soms wel eens op een verpakking staan, maar aangezien deze er niet altijd op zal staan (is in de EU niet verplicht, heeft er geen wettelijke status) kan je beter de toxiciteit gegevens uit het VIB gebruiken. H&P (of als ze er nog op staan R&S zinnen) zinnen kan je ook gebruiken, maar dan moet je wel uitzoeken in welke gevallen ze worden toegekend, zodat je terug kan redeneren.
β-Damascenon en maneschijn

H.A.Workel

H.A.Workel

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 12:57

Over schadelijkheid oplosmiddelen: inderdaad eerst definieren wat je precies bedoeld. Misschien als hulpje: van de stoffen bestaan International Veiligheidskaarten die je kunt downloaden. Zoek op IPCS en de engelse term van het oplosmiddel. Let wel dat je kijkt naar de versie-datum ivm etikettering. Die is vernieuwd. De nieuwe symbolen staan in de CLP verordening. Dat is de europese versie van het nieuwe, wereldwijde labelsysteem. De verordening is EU nummer 1272/2008. Kijk in de Annex VI. Let op dat er al weer updates kunnen zijn!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures