Pws tandplaque

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Pws tandplaque

Hallo allemaal,

Voor ons PWS willen wij onderzoeken wat het effect van mondwater is op tandplaque op de tand.

Wij hebben hiervoor mensen een tandplaqueverklikker laten nemen. Een tandplaqueverklikker is een rode kleurstof die hecht aan de tand op de plaatsen waar tandplaque zit. Hierna hebben wij foto's van de tanden gemaakt.

De helft van de proefpersonen heeft vervolgens met water gespoeld, de andere helft met listerine.

Na het spoelen hebben wij ook foto's genomen van de tanden.

Nu willen wij deze resultaten graag kwantificeren. Heeft iemand een idee hoe wij dit het beste zouden kunnen doen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Pws tandplaque

Dit kan in theorie zeker. Hiervoor moet je je wel afvragen in wat je precies wilt weten, wil je bijvoorbeeld alleen de oppervlakte weten welke paars kleurt of wil je dit combineren met de intensiteit (als maat voor de hoeveelheid tandplak op 1 plek). Als dit laatste het geval is dan had je in je paars spectrum specifiek een histogram moeten hebben waarbij geen enkele paarse plek onder of over saturatie heeft. Dit zal je waarschijnlijk niet hebben gedaan waardoor we overblijven met de totale oppervlakte.

Je kan gebruik maken van imageJ / photoshop en nog een aantal andere programmas om je analyse uit te voeren. Dit zal per programma verschillen. In principe moet je de oppervlakte paarse pixels meten en dit afzetten als een ratio van de totale oppervlakte tand pixels (schoon + paars). Dit geeft je een ratio waar je vervolgens al je andere berekeningen mee zou kunnen doen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 19

Re: Pws tandplaque

Ik ga komende vrijdag nog een sessie doen.

Hoe zou ik die eerste methode met onder en boven saturatie (?) kunnen doen dan?

Ik heb beschikking over een digitale spiegelreflexcamera van Canon.

Reageer