Matlab

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

Matlab

hallo, probleempje in matlab:

ik heb 2 vergelijkingen, en die definieer ik eerst met een loop:

syms Q1 Q2

P = [1,2]

for j=1:2,

G(j) = P(j) * Q1 + 2 *Q2

end

Nu wil ik graag deze stelsel vergelijkgen (ik weet dat ze aan elkaar gelijk zijn) oplossen, dus :

solve( G(1), G(2) );Dan krijg ik een oplossen met vergelijkigen, dat wil ik niet, ik zou graag zien dat de solver de Q1 en Q2 als variabele meeneemt, zodat hij er naar oplost. Dus de loop print twee vergelijkingen met Q1 en Q2, maar deze kan de sovler dan niet herkennen als variabele, hoe los ik dit op? bvd!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Matlab

Kan je misschien in wiskunde notatie aangeven welk stelsel je juist wil oplossen, want ik zie niet wat je wil doen.

Als het een eenvoudig lineair stelsel is kan je het gewoon in matrixnotatie schrijven: Ax = b en dan kan je dat gewoon oplossen via x = A^-1 b.

Berichten: 758

Re: Matlab

Xenion, dankje, maar dat lukt helaas niet, per vereglijking zit er weer een sommatie in en van die leuke grapjes, ander idee miss? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Matlab

Zoiets dan: solve(G(1)-P(1), G(2)-P(2),Q1, Q2) ?

Ik zie niet goed waar je naartoe wil. Ik ben ook niet gewend van symbolisch te rekenen in matlab.

Berichten: 758

Re: Matlab

hmm.. ja in principe heb ik eigenlijk vergelijkingen als:

p1 * R1 + .......... +R2 * 0.3 = 0

P2 * R2 + ......... + R1 * 0.3 +.... = 0

etc.

Met dan als onbekendes R1/R2/ en zo verder

Omdat het ondoebaar is alle vergelijkingen met de hand uit te schrijven (want dan werkt de solver wel gewoon), heb ik een loopje, waarin ik dan p1 en p2 varieer enz. Maar die staan dan in een vector en als ik die dan probeer te solven, dan ziet hij dit als een symbool en niet als variabele... miss dat iemand anders een goede tip heeft? :)

Reageer