Umn- en lmn-laesie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Umn- en lmn-laesie

Ik heb vrijdag examen en ik zit hier op de valreep nog even met een onduidelijkheid...

Ik kwam in mijn cursus tegen dat bij een UMN-laesie de sensibiliteit nooit aangedaan is, aangezien dit enkel motorisch is. Ik ben echter niet zo helemaal meer mee denk ik. Bij een LMN-laesie kan het namelijk wel zo zijn dat de sensibiliteit is aangedaan, ik zou net denken dat hier dan ook enkel motorisch een probleem kan zijn?

Kan iemand me wat duidelijkheid brengen ajb?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Umn- en lmn-laesie

Beiden geven geen sensibele klachten aangezien UMN en LMN staat voor: upper- en lower motor neuron. :)

Je hebt dus gelijk.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Umn- en lmn-laesie

Hmm, dankjewel, dan zit ik daar toch al juist in mijn redenering. Maar ik heb dus ergens in mijn cursus een prent staan van 3 verschillende LMN-laesies: 1 waarbij de grijze stof is aangedaan, 1 waarbij de motorische baan is aangedaan en dan bij de n. spinalis waar de motorische en de sensorische baan samenkomen zeggen ze dat er ook sensorische problemen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Umn- en lmn-laesie

Kun je die prent posten, want het klinkt allemaal een beetje vaag :) De term motorische baan zou ik namelijk gereserveerd houden voor de UMN aangezien dit een baan in het ruggemerg suggereert.

LMN bevindt zich in de motorische voorhoorn (grijze stof van het ruggemerg) en wordt ook wel motorische voornhoorncel genoemd. Vanaf dit punt kan de zenuw op meerdere niveaus zijn aangedaan:

- voorhoorncel zelf

- de spinale zenuw

- de zenuwwortel

- de perifere zenuw inclusief plexus

Op elk niveau is er géén sensibele uitval omdat de LMN simpelweg geen afferente sensorische informatie doorgeeft.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Umn- en lmn-laesie

Bij de grijze stof suggereren ze hier polio virus, wat tot een LMN leid. Bij de 2e LMN is er enkel motorische uitval en bij de 3e LMN is her sensorische en motorische uitval.

Ik veronderstel dan dat het 3e geen LMN kan zijn aangezien LMN niets met sensoriek te maken heeft en dat dit een fout in de crusus is?
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (64.86 KiB) 1545 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Umn- en lmn-laesie

Ah, dat maakt het een stuk duidelijker!

Sowieso is er maar één LMN, dus ik zou niet van 2de en 3de LMN spreken. Zoals je ziet op dat plaatje is de laesie groter dan alleen de motorische vezels. De rode streep klieft ook de sensorische vezels waardoor de sensibiliteit ook is aangedaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Umn- en lmn-laesie

Inderdaad, maar de veronderstelling dat dit komt door een LMN is dan toch fout?

Het was een prent die 3 verschillende mogelijkheden van LMN's weergeven, dus elk zou afzonderlijk bekeken moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Umn- en lmn-laesie

Als er beweerd wordt: bij een laesie van de LMM op het niveau van de rechter rode streep is ook de sensibiliteit aangedaan, is dat fout.

Als er beweerd wordt: bij een dergelijke laesie waarbij de LMN is aangedaan zoals je ziet op het plaatje, is ook de sensibiliteit aangedaan, is dat juist.

Dus wat staat er letterlijk in je cursus?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Umn- en lmn-laesie

Oké, het tweede wat je zegt kan ik volgen, dan denk ik dat ik het snap.

In mijn cursus staat: Bij de derde LMN-laesie is zowel de motoriek als de sensoriek aangedaan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Umn- en lmn-laesie

Dan is het juist :)

De laesie is groter dan alleen de LMN waardoor ook de sensibiliteit is aangedaan. Ze hadden het m.i. wel iets beter mogen verwoorden. Het expliciet noemen van LMN kan in dit geval inderdaad suggereren dat alleen deze is aangedaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Umn- en lmn-laesie

Oké! Dan ben jij super hard bedankt! Ik snap het eindelijk!

Dankjewel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Umn- en lmn-laesie

Graag gedaan hoor!

Zijn er nog andere onduidelijkheden dan hoor ik het graag. Weliswaar in een ander topic :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer