Het ontstaan/de reden van de dot.com bubble

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Het ontstaan/de reden van de dot.com bubble

Hallo

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de Internet Bubbel maar het is veel lastiger dan ik had gedacht. Ik kan nergens echt een goede tijdlijn/verhaal vinden over hoe het nou precies is gegaan. Ik heb al een paar documentaires gekeken en vele stukken tekst maar ook daar lopen de verhalen erg door elkaar heen. Wat ik tot nu toe heb:

1. Door de introductie van het eerste browser Mosaic (en later Netscape) wordt het Internet een massa artikel. Netscape werd succesvol en ging uiteindelijk naar de beurs waar het ook succes had.

2. Je kon nu gemakkelijk Internetten, alleen er waren nog geen zoekmachines je kreeg site adressen van vrienden en familie. Uiteindelijk kwam Yahoo, Yahoo werd ook succesvol en ging uiteindelijk ook naar de beurs waar het ook succes had.

3. Amazon.com werd opgericht. Ging naar de beurs en had succes.

4. Veel slimme mensen zagen dankzij Netscape, Yahoo en Amazon opeens dat het Internet gebruikt kon worden om geld te verdienen.

5. Mensen begonnen eigen bedrijven te starten, er kwam een soort 'gold rush' op dot.com bedrijven. De bedrijven werden gefinancieerd door durfkapitalisten. Ze wisten wel dat bedrijven zouden falen maar ze hoopten dat zij het bedrijf hadden gekozen dat dit wel zou overleven.

6. Er ontstond een soort nieuwe economie. Dit was ook al te zien bij Netscape en Amazon. Het ging niet meer over winst en omzet maar om marktaandeel. Je moest zo snel mogelijk zo veel mogelijk marktaandeel aandeel hebben. Grow Big Fast was het motto.

7. Vele mensen begonnen te investeren in dot.com bedrijven omdat ze zagen dat andere mensen er succes mee hadden. Uiteindelijk ging zelfs de "average-joe" investeren in dot.com bedrijven. Niemand wou het eigenlijk missen.

8. Bedrijven verdiende niks en de investeerders die miljoenen hadden geïnvesteerd wouden geld zien. Dit konden de bedrijven niet geven dus investeerders verkochten hun aandelen waardoor de waarde van de aandelen enorm daalde. Zelfs zo erg dat een groot deel van de bedrijven failliet ging.

9. Uiteindelijk bleven de sterkste bedrijven over.

Ik snap dat dit een snelle en korte samenvatting is maar is dit een beetje juist? Ik heb inmiddels zo veel informatie gelezen dat ik amper weet wat ik moet opschrijven. Mijn grootste vraag is eigenlijk waarom knapte de bubbel ineens? Ik beschrijf dit in nummer 8 maar zijn er geen andere redenen? Was het zo dat het durfkapitaal op was en de bedrijven niet meer gefinancierd konden worden?

Hartelijk bedankt,

Gibol

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het ontstaan/de reden van de dot.com bubble

8. Bedrijven verdiende niks en de investeerders die miljoenen hadden geïnvesteerd wouden geld zien. Dit konden de bedrijven niet geven dus investeerders verkochten hun aandelen waardoor de waarde van de aandelen enorm daalde. Zelfs zo erg dat een groot deel van de bedrijven failliet ging.
Hier moet je nog eens opzoeken hoe aandelen nu precies werken. Het is niet zo dat als de prijs van een aandeel zakt naar 0, dat het bedrijf failliet gaat. Het is net omgekeerd: als een bedrijf failliet gaat, zakt een aandeel naar 0. Ook kunnen investeerders geen geld 'eisen' van een bedrijf.

Maar in essentie is het inderdaad zo dat op een gegeven moment duidelijk werd dat al die bedrijven helemaal niet zoveel waard waren en de meeste niet eens levensvatbaar waren (lezen: snel failliet gingen). Maar je verwoordt het op een manier waardoor het helemaal verkeerd wordt.

Anders moet je ook eens kijken naar de beursgang van facebook en twitter vandaag :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Het ontstaan/de reden van de dot.com bubble

Anders moet je ook eens kijken naar de beursgang van facebook en twitter vandaag
Dat is al deels gedaan alhier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=137442
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Het ontstaan/de reden van de dot.com bubble

Ik mis in het verhaal de psychologie achter het ontstaan van de bubble.

Men dacht dat er een nieuw soort economie zou ontstaan, waarin de oude beurswetten niet meer opgingen.

Bovendien gingen de kosten voor de baten uit. Nu flink investeren en je niet bekommeren om de winst. Dat kwam later vanzelf wel aanwaaien. Niet de boot missen was het belangrijkste.

Berichten: 132

Re: Het ontstaan/de reden van de dot.com bubble

hier kan je een slideshow vinden waarin key termen staan

http://www.slideshare.net/mragab/dotcom-crash

De volgende paper gaat er ook over, daarnaast heeft het een heleboel referenties die je kan raadplegen. Ik weet niet of het niveau te hoog is:

http://joshuaparkinson.com/dot-com-bubble.pdf

Ook zou je gebruik kunnen maken van sites als finance.yahoo.com om de aandelenmarkt in deze periode te bekijken en vergelijken met stabielere periodes ervoor en erna.

Reageer