Elektrofiele additie met boraan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Elektrofiele additie met boraan

Bij de elektrofiele additie van boraan (BH3) aan een alkeen, gaat het H-atoom zich binden op het C-atoom met de minste H-atomen.

Omdat de regel van Markownikoff zegt dat het positief gedeelte van het adderend reagens verbonden wordt met het C-atoom dat drager is van het meeste aantal H-atomen, kunnen we er dus van uitgaan dat de H-atomen in boraan negatief zijn (en het het B-atoom is dat zich zal binden op het meest H-rijke C-atoom).

Kan iemand me helpen te verklaren hoe het komt dat de H-atomen negatief zijn?

Heeft het iets te maken met de elektronendeficiëntie van het booratoom?

Of misschien met het feit dat de additie volgens een vierring-mechanisme gebeurt, in plaats van de traditionele driering?

Het verschil in elektronegativiteit tussen boor en waterstof is (volgens mij) verwaarloosbaar om een verklaring te bieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Elektrofiele additie met boraan

Toch is het verschil in EN wel de verklaring. De EN van B is lager dan die van H, als gevolg zullen de H-atomen dus partieel negatief geladen zijn. Het verschil is inderdaad klein, en de binding zelf wordt als apolair geclassificeerd, maar dat laat niet onverlet dat er een klein ladingsverschil is, en dat die ladingsverdeling precies tegengesteld is aan wat men doorgaans tegenkomt.

Dat het mechanisme via de vorming van een vierring verloopt heeft te maken met de elektronendeficiëntie; B heeft een leeg p-orbitaal dat in die vierring overlap heeft met het gevulde p-orbitaal van het C-atoom; maar daartoe moeten de atomen elkaar wel benaderen met de p-orbitalen in elkaars verlengde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Elektrofiele additie met boraan

Bedankt voor dit op te klaren.

Toen ik het aan de assistente vroeg, zei die dat het EN-verschil niet de reden was. Ze gebruikte daarvoor de argumentatie dat alkanen ook weinig reactief zijn door het kleine EN-verschil tussen de C- en de H-atomen (wat trouwens zelfs een veel groter verschil is dan bij H en B).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Elektrofiele additie met boraan

Dat lijkt me een weinig steekhoudend argument. Het EN verschil tussen O en H is nog groter, toch is water bijzonder weinig reactief. Of kijk anders naar Na en Cl. Het EN-verschil tussen twee F-atomen is 0, maar F2 is juist bijzonder reactief.

Kortom: Reactiviteit wordt niet bepaald door EN-verschillen. Maar hoe klein ook, die verschillen zoren wél voor een ladingsverdeling binnen het molecuul, en dat heeft gevolgen voor de manier waarop intermediairen worden gevormd. Ook in dit geval.

Wat ik evhter in mijn vorige bericht niet aanstipte (het ging me vooral om je erop te wijzen dat kleine verschillen in EN wél bepalend zijn voor de uitkomst van organisch chemische reacties) was dat je nie alleen te maken hebt met een EN-verschil tussen B en H (in de beginstof en de overgangstoestand) maar ook met een EN verschil tussen B en C.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Elektrofiele additie met boraan

Er onstaat in hydroborering een negatief H-atoom, maar het bestaat echter niet lang, het reageert direct met een C-atoom (waaraan Br niet in gebonden). Door dat H2 een zwak zuur is en een groot elektronendichtheid heeft zal het evenwicht sterk naar links liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Elektrofiele additie met boraan

Er onstaat in hydroborering een negatief H-atoom, maar het bestaat echter niet lang, het reageert direct met een C-atoom (waaraan Br niet in gebonden).


Waar dan, en hoe?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer