Proef van atwood

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Proef van atwood

Hallo allemaal,

Op school heb ik de proef van Atwood uitgevoerd, waarbij we enkele vragen kregen, die we vervolgens in een verslag moesten verwerken. Nu ben ik al enige tijd bezig met twee vragen, waar ik maar niet uit kom....

De proef:

We hebben tikkertimer, welke om de 0,02s een puntje op een strookje papier zet. Links hangt een gewichtje van 25 gram, rechts een gewichtje van 50 gram. Tussen deze gewichten hangt een katrolletje. het strookje gaat dus de richting in van het massablokje van 50 gram.

De meetresultaten heb ik ingevoerd in een gemiddelde snelheid (vgem) / tijd (t) diagram, waar ik daarna op excel een grafiek heb gemaakt. (spreidings grafiek)

Bij deze grafiek heb ik de vergelijking automatisch laten zetten (via opties trendlijn) : 1,8376x + 0,11. (deze 0,11 komt door het feit dat wij niet bij het eerste puntje op het strookje zijn begonnen met meten)



1. Kan ik dan automatisch zeggen dat de versnelling 1,8376 m/s2 is?

Daarna werd gevraagd om de wrijvingskracht te berekenen. Ik weet alleen de versnelling, de massa van de blokjes, en de gravitatieconstante op aarde.

2. Hoe kan ik dan de wrijvingskracht te berekenen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen,

Bedankt!

Berichten: 99

Re: Proef van atwood

1 - als y = v en x = t :)

Weet je ook wat die 0,11 precies is dan? Niet nodig voor het antwoord op de vraag, maar wel handig als je de formule goed wil begrijpen.

2 - welke krachten werken er allemaal?

Je hebt twee blokjes met allebei een Fz, die weet je.

Je hebt een uiteindelijke versnelling, wat kun je hiermee met betrekking tot een kracht?

Welke krachten zorgen voor de versnelling, welke werken deze tegen?

Berichten: 59

Re: Proef van atwood

Het strookje papier zal uiteindelijk naar rechts gaan, omdat daar 25 gram meer hangt. (50 - 25 = 25 gram)

Kan je dan zeggen:



25gram = 0,25 kg = m

Fz = m x g

g = 9,81 n/m

Fz = 0,25 x 9,81 = 2,45 N

F = m x a

m = 0,25

a = 1,84

0,25 x 1,84 = 0,46N

dit zou dan de resulterende kracht moeten zijn.

Mag je dan zeggen: 2,45 - 0,46 = 1,99 N wrijvingskracht?

of zeg ik het dan helemaal fout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Proef van atwood

1. Kan ik dan automatisch zeggen dat de versnelling 1,8376 m/s2 is?
die 1,8376 is blijkbaar de richtingscoëfficiënt van je v/t grafiek. Conclusie moet dan ook zijn dat je snelheid elke seconde met 1,8376 m/s toeneemt. En ja, dat is de definitie van versnelling, snelheidsverandering per seconde.
2. Hoe kan ik dan de wrijvingskracht berekenen?
je zult eerst moeten berekenen wat theoretisch de versnelling geweest zou zijn indien er geen wrijving geweest zou zijn.

Kortom, je sommetje maken als een standaard Atwoodsommetje waarbij wrijving wordt verwaarloosd.

Het verschil tussen theoretische en werkelijke versnelling zal dan veroorzaakt moeten zijn door die wrijvingskracht.
25gram = 0,25 kg = m
komma verkeerd
F = m x a

m = 0,25

a = 1,84

0,25 x 1,84 = 0,46N

dit zou dan de resulterende kracht moeten zijn.
afgezien van die komma, wordt er maar 25 g versneld?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: Proef van atwood

Stefke1000 schreef:Het strookje papier zal uiteindelijk naar rechts gaan, omdat daar 25 gram meer hangt. (50 - 25 = 25 gram)

Kan je dan zeggen:



25gram = 0,25 kg = m

Fz = m x g

g = 9,81 n/m

Fz = 0,25 x 9,81 = 2,45 N

F = m x a

m = 0,25

a = 1,84

0,25 x 1,84 = 0,46N

dit zou dan de resulterende kracht moeten zijn.

Mag je dan zeggen: 2,45 - 0,46 = 1,99 N wrijvingskracht?

of zeg ik het dan helemaal fout?
Bijna goed.

De methode die je gebruikt klopt, je getallen echter kloppen niet.

Snap je de volgende vergelijking?

Fr = +Fz1 - Fz2 - Fw

Dat geeft een beter beeld van de gehele situatie.

Met het commentaar van hierboven (mod dus) moet je er helemaal uit komen.

Berichten: 59

Re: Proef van atwood

Dankjewel!

De krachten op de ''linkerkant'' is dus de zwaartekracht:

0,050 x 9,81 = 0,4905 N

De krachten op de rechterkant is dan ook de zwaartekracht:

0,025 x 9,81 = 0,2453 N

dit zal dus betekenen dat de resulterende kracht: 0,4905 - 0,2453 = 0,2452 N is.

Uit de berekening met de versnelling:

F = m x a

m = 0,025 (of moet ik hier de totale massa gebruiken? 0,025 + 0,050 = 0,075 kg)

a = 1,84

(0,025 of 0,075) x 1,84 = 0,046 N of 0,138 N

Hierna 0,2452 - (0,046 of 0,138) = de wrijvingskracht...

ik hoop dat ik nu al een heel eind in de goede richting ben...

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Proef van atwood

een heel eind in de goede richting ja,
m = 0,025 (of moet ik hier de totale massa gebruiken? 0,025 + 0,050 = 0,075 kg)
denkpet op. :)

welke massa wordt versneld aan 1,84 m/s² ? Alleen die 25 g, alleen die 50 g, of beide samen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Proef van atwood

Jan van de Velde schreef:een heel eind in de goede richting ja,

denkpet op. :)

welke massa wordt versneld aan 1,84 m/s² ? Alleen die 25 g, alleen die 50 g, of beide samen?
Wanneer het ene massablokje word versneld, word het andere blokje mee-versneld. Ik denk dat beide samen worden versneld. (50+25=75 gram)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Proef van atwood

Ja, logisch hè??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Proef van atwood

Ja, logisch hè??


haha, ja, u heeft gelijk, wanneer je het eenmaal door hebt, is het allemaal heel logisch.

Maar voor iemand uit vwo 3 kan het toch nog heel lastig zijn om het eerst door te hebben.

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Proef van atwood

en of nou die 0,107 N de wrijvingskracht is of niet hangt er nog van af in hoeverre je je katrol als massaloos mag beschouwen. Want het kost (als dat wiel massa heeft) ook kracht om dát ding op gang te brengen.

Als je met een totale massa van 75 g werkt is de massa van die katrol mogelijk niet verwaarloosbaar, maar misschien blijft dat in de theorie die je tot nu toe gezien hebt nog onbesproken, en dan zou ik me er maar niet druk om maken.

EDIT>>>>>>>>>
Maar voor iemand uit vwo 3 kan het toch nog heel lastig zijn
Voor ons is het lastig om iemands "niveau" in te schatten. Atwood is gewoonlijk geen onderbouwmateriaal, dus veronderstelt men al gauw VWO 5 of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 99

Re: Proef van atwood

Jan van de Velde schreef:en of nou die 0,107 N de wrijvingskracht is of niet hangt er nog van af in hoeverre je je katrol als massaloos mag beschouwen. Want het kost (als dat wiel massa heeft) ook kracht om dát ding op gang te brengen.

Als je met een totale massa van 75 g werkt is de massa van die katrol mogelijk niet verwaarloosbaar, maar misschien blijft dat in de theorie die je tot nu toe gezien hebt nog onbesproken, en dan zou ik me er maar niet druk om maken.

EDIT>>>>>>>>>

Voor ons is het lastig om iemands "niveau" in te schatten. Atwood is gewoonlijk geen onderbouwmateriaal, dus veronderstelt men al gauw VWO 5 of zo.
massa van de katrol heb ik op vwo nooit rekening mee hoeven houden.

Reageer