Oefening ph berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 49

Oefening ph berekenen

Hallo

Dit is tenslotte de laatste vraag die ik niet begrijp, in tegenstelling tot de andere oefeningen heb ik hier nog bijna niets van gevonden :

Een chemicus bereidt 1 liter van een oplossing die 0.040 mol CH3COOH en 0.100 mol CH3COONa bevat. Bereken de pH van deze oplossing.

Nadien brengt de persoon ook nog het volume van de oplossing op 5 liter door verdunning. Wat wordt het pH?

Ik snap deze echt niet, pH is niet mijn ding. Ik ken wel de formules voor pH apart zoals bv = -log(cz) of 14+log(cb)

,maar omdat er hier meerdere zijn weet ik niet goed hoe te beginnen, help me alsjeblieft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening ph berekenen

Je hebt hier te maken met een bufferoplossing. Maak dus gebruik van de formule voor de pH van een buffer.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 49

Re: Oefening ph berekenen

Je hebt hier te maken met een bufferoplossing. Maak dus gebruik van de formule voor de pH van een buffer.
Kan het antwoord op de eerste vraag zijn :

pH = 5.7 ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening ph berekenen

wetenschappertjeinspe schreef:Kan het antwoord op de eerste vraag zijn :

pH = 5.7 ?
Laat je berekening eens zien.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 49

Re: Oefening ph berekenen

Laat je berekening eens zien.


pH = 4.77 - log ( 0.040/0.1)

=5.68

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening ph berekenen

wetenschappertjeinspe schreef:pH = 4.77 - log ( 0.040/0.1)

=5.68
Dat is inderdaad correct.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 49

Re: Oefening ph berekenen

Dat is inderdaad correct.


Ok , hoe kan ik dan het tweede luik ( het volume verhogen ) erbij invoegen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening ph berekenen

Ok , hoe kan ik dan het tweede luik ( het volume verhogen ) erbij invoegen?
Je weet hoeveel mol zuur en geconjugeerde base er is en je weet wat het nieuwe volume is, dus je kunt de bijbehorende concentraties zuur en geconjugeerde base berekenen. Wat verwacht je trouwens wat de pH na verdunnen zal zijn?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 772

Re: Oefening ph berekenen

De verdunning heeft geen enkele invloed op de pH van een bufferoplossing. De pH neemt dus dezelfde waarde aan.

Berichten: 49

Re: Oefening ph berekenen

Ja, maar in onze cursus staat dat er wel kleine verschillen waarneembaar zijn. Of blijft het hier bij 5 l gewoon hetzelfde?

Berichten: 772

Re: Oefening ph berekenen

Door verdunning zal zowel de concentratie aan natriumacetaat, als aan azijnzuur verlagen. Beiden dalen echter even veel. Hierdoor kan de pH van een buffer normaal gezien niet verlagen.

Anderzijds: de pH van een buffer zal normaal wel dalen, of stijgen bij toevoeging van zuur of base ( er is slechts een zeer kleine pH daling of stijging waarneembaar).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening ph berekenen

Ja, maar in onze cursus staat dat er wel kleine verschillen waarneembaar zijn. Of blijft het hier bij 5 l gewoon hetzelfde?
Reken de concentraties maar eens uit en kijk maar eens wat je als pH krijgt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 49

Re: Oefening ph berekenen

Hoe doe je dit ? (0.040/5)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening ph berekenen

Hoe doe je dit ? (0.040/5)
Deel 0,040 eens door 10 en vermenigvuldig het dan eens met 2. Dit is overigens iets wat je gewoon uit het hoofd zou moeten kunnen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Oefening ph berekenen

pH = 4.77 - log ( 0.040/0.1) =5.68
Is dat wel correct?

Reageer