Hulp bij perssysteem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 213

Hulp bij perssysteem

Voor school moet ik een perssysteem maken, voor het persen van citrusvruchten. Dit moet een krachtoverbrenging bevatten. Nu heb ik gebruik gemaakt van het 'bankschroefprincipe', om het L-vormig blok, waaraan de hendel vast zit naar beneden te laten gaan door middel van schroefdraad e.d. Ik heb geprobeerd dit in een tekening weer te geven. Nu moet ik het systeem echter zo veranderen dat wanneer je aan de hendel draait, tegelijkertijd het L-vormig blok naar beneden gaat, maar ook de perskegel draait. Ik heb al een aantal dingen geschetst, met tandwielen etc, maar dat kan gewoon niet werken. Hebben jullie enig idee hoe ik dit op een mooie manier op kan lossen?
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (25.31 KiB) 254 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hulp bij perssysteem

Met de perskegel bedoel je het onderste driehoekje?

Het eenvoudigste is een tandwiel voorzien op de as met schroefdraad op een stervertanding (dus dat het tandwiel in de lengterichting over de as kan schuiven), en met een tegentandwiel onder de perskegel gemonteerd...

Maar ik zou beide bewegingen apart doen, je zit op jouw manier met een aantal beperkingen.

met een hendel bvb. om het bovenste blok laten zetten, en met een handwiel om de perskegel te doen draaien. zo kun je je citroenen verder uitpersen wanneer hij onder maximale spanning zit.

Hoe borg je de bovenste helft op jouw tekening tegen meedraaien? vierkante geleiding?

Berichten: 213

Re: Hulp bij perssysteem

king nero schreef:Met de perskegel bedoel je het onderste driehoekje?

Het eenvoudigste is een tandwiel voorzien op de as met schroefdraad op een stervertanding (dus dat het tandwiel in de lengterichting over de as kan schuiven), en met een tegentandwiel onder de perskegel gemonteerd...

Maar ik zou beide bewegingen apart doen, je zit op jouw manier met een aantal beperkingen.

met een hendel bvb. om het bovenste blok laten zetten, en met een handwiel om de perskegel te doen draaien. zo kun je je citroenen verder uitpersen wanneer hij onder maximale spanning zit.

Hoe borg je de bovenste helft op jouw tekening tegen meedraaien? vierkante geleiding?
Dankje voor het snelle antwoord. Ja ik heb inderdaad een vierkante geleiding om meedraaiing te voorkomen.

Ik zat ook met het probleem, zoals jij al aangaf, dat wanneer je beide tegelijk laat aandrijven, je de kegel niet kunt laten draaien wanneer de pers zelf onder maximale spanning zit. Ik dacht dat daar eventueel wel een oplossing voor zou zijn, maar apart is wel net zo makkelijk ook in werkelijkheid te produceren. Aangezien ik dat ding ook nog is zelf moet maken

Reageer