Springen naar inhoud

Michelson interferometer

• Log in om te kunnen reageren

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2011 - 16:34

Naamloos.jpg

Het vraagstuk horende bij de afbeelding:

You shine the laser into the interferometer and then move one of the mirrors until you have counted 100.0 fringes passing the crosshairs of the telescope. The extremely accurate micrometer shows that you have moved the mirror by 0.03164 millimeters. What is the wavelength of the laser?

Om tot de juiste oplossing te komen moet je er van uit gaan dat de verschuifbare spiegel een halve golflengte verschuift per 'fringe'. Maar ik zie niet in waarom een spiegel zou verschuiven als hij bestraald wordt. Iemand die mij dit kan uitleggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2011 - 16:58

Om tot de juiste oplossing te komen moet je er van uit gaan dat de verschuifbare spiegel een halve golflengte verschuift per 'fringe'. Maar ik zie niet in waarom een spiegel zou verschuiven als hij bestraald wordt.

Ofwel begrijp ik je niet goed, maar normaal gezien wordt die spiegel niet door het licht verplaatst? Er zit daar gewoon iemand aan een schroef te draaien om de spiegel te verplaatsen tot hij 100 fringes heeft zien passeren. (100 keer het licht fel heeft zien worden in de telescoop)

(overigens heel erg pedagogisch verantwoord om met een telescoop in een laser te kijken... :) )
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2011 - 17:57

Ah, het zal idd zo zijn, maar hoe weet die persoon dan hoeveel hij de spiegel moet verschuiven?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2011 - 18:17

Ah, het zal idd zo zijn, maar hoe weet die persoon dan hoeveel hij de spiegel moet verschuiven?

Hij kijkt in de telescoop en telt. 1 franje, 2 franjes, 3 franjes, .... en bij 100 franjes stopt hij met draaien aan zijn schroef. Hij telt telkens 1 franje als hij geen licht meer ziet door zijn telescoop.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2011 - 18:26

Maar hoe komt het dat hij per franje de spiegel precies een halve golfglengte verschuift?

Mss weet ik niet wat een franje is, ik dacht dat dit gwn een lichtdeeltje was?

Geraldhemel

Geraldhemel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2012 - 14:01

Een fringe is een halve lichtgolf, omdat dit volgens het principe van de michelsons-interferro-meter de licht golfen elkaar opheffen op een klein gedeelte na, dit is dus de fringe, het zichtbare stukje licht wat niet is opgeheven dmv interferrentie, daarom is een lichtgolf altijd 2x een fringe en vice versa, het zwarte gedeelte van de opgeheven lichtgolf, en het witte gedeelte van het nog zichtbare (dus niet opgeheven) licht

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures