Ik begrijp de wetten van newton niet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Ik begrijp de wetten van newton niet

hallo allemaal

ik heb van de wetten van newton begrepen dat tegen elke kracht een evengrote en tegenovergestelde kracht werkt, maar hoe komt het dan dat als twee auto's tegen elkaar botsen dat er dan wel beweging kan komen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Ik begrijp de wetten van newton niet

Laten we als voorbeeld eens de centrale botsing bekijken van 2 kogelvormige massa's waarvan massa1=100 kg en een snelheid heeft van 20 m/s en massa 2 =50 kg en deze heeft ook een snelheid van 20 m/s. De botsing is volkomen onveerkrachtig. Dat wil zeggen dat de botsingscoefficient gelijk is aan nul. Tijdens deze botsing geldt de derde wet van Newton. De snelheid die massa 1 heeft is horizontaal naar rechts gericht , en de snelheid die massa 2 heeft , is horizontaal naar links gericht. Toch zal het eindresultaat zijn dat de 2 massa''s als 1 massaklomp(met massa m=150 kg) naar rechts bewegen.

Berichten: 6

Re: Ik begrijp de wetten van newton niet

maar waarom?

Berichten: 14

Re: Ik begrijp de wetten van newton niet

Massa 1 heeft een hogere impuls. Impuls is het product van massa en snelheid.

Je zou kunnen zeggen dat de 'hoeveelheid beweging' van massa 1 voor meer telt, in ieder geval meer dan massa 2.

En de vraag op waarom kan ik je niet geven, want dit is gewoon hoe het universum in elkaar zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ik begrijp de wetten van newton niet

Omdat ze op andere voorwerpen inwerken. Ze heffen elkaar dus niet op! Ze komen wel tegelijktijdig voor.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: Ik begrijp de wetten van newton niet

nu snap ik het, bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Ik begrijp de wetten van newton niet

Laten we snelheidsvectoren die horizontaal naar rechts gericht zijn aangeven met een plus teken

Dus snelheidsvectoren die horizontaal naar links werken geven we aan met een min teken.

Dan geldt voor de botsing dat de totale massaimpuls van bijde ballen gelijk is aan
\(p=m_{1} \cdot v_{1}+m_{2} \cdot v_{2}=100 \cdot 20+50 \cdot -20 =2000-1000=+1000 \frac{kg \cdot m}{s} \)

Reageer