Springen naar inhoud

Be´nvloed(t)

• Log in om te kunnen reageren

Vona

Vona

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2011 - 22:28

Hallo,

ik heb een klein vraagje waarvan ik het antwoord maar nergens kan vinden; is het nu 'wordt be´nvloed' of 'wordt be´nvloedt'?
Ik ben beide gevallen al verscheidene keren tegengekomen, dus het is blijkbaar wel een fout die vaak meermaals gemaakt wordt. :)

Alvast bedankt!

Veranderd door Vona, 16 december 2011 - 22:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2011 - 22:52

Wetenschap be´nvloedt de visie op de wereld.
Onze visie op de wereld wordt be´nvloed door de wetenschap.

De spelling wordt bepaald door zijn grammaticale functie. In mijn eerste voorbeeld gaat het om een persoonsvorm, dus pas je stam + t toe.

In het tweede geval gaat het om een voltooid deelwoord. Je kan de verleden tijd verlengen en luisteren wat het moet zijn (hij be´nvloedde), of 't kofschip toepassen.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2011 - 09:29

Bij twijfel helpt het vaak om het woord waarover getwijfeld wordt te vervangen door een ander woord. Ik gebruik hier meestal 'lopen' voor. Bijvoorbeeld:

Wetenschap be´nvloedt de visie op de wereld.
Wetenschap loopt de visie op de wereld.

Onze visie op de wereld wordt be´nvloed door de wetenschap.
Onze visie op de wereld wordt gelopen door de wetenschap.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 19:33

Bij twijfel helpt het vaak om het woord waarover getwijfeld wordt te vervangen door een ander woord. Ik gebruik hier meestal 'lopen' voor.

Dit is inderdaad een handige manier, die overigens als het dt-loopje bekend staat.

Veranderd door mathreak, 19 december 2011 - 19:34

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures