Beïnvloed(t)

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Be

Hallo,

ik heb een klein vraagje waarvan ik het antwoord maar nergens kan vinden; is het nu 'wordt beïnvloed' of 'wordt beïnvloedt'?

Ik ben beide gevallen al verscheidene keren tegengekomen, dus het is blijkbaar wel een fout die vaak meermaals gemaakt wordt. :)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Be

Wetenschap beïnvloedt de visie op de wereld.

Onze visie op de wereld wordt beïnvloed door de wetenschap.


De spelling wordt bepaald door zijn grammaticale functie. In mijn eerste voorbeeld gaat het om een persoonsvorm, dus pas je stam + t toe.

In het tweede geval gaat het om een voltooid deelwoord. Je kan de verleden tijd verlengen en luisteren wat het moet zijn (hij beïnvloedde), of 't kofschip toepassen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.068

Re: Be

Bij twijfel helpt het vaak om het woord waarover getwijfeld wordt te vervangen door een ander woord. Ik gebruik hier meestal 'lopen' voor. Bijvoorbeeld:

Wetenschap beïnvloedt de visie op de wereld.

Wetenschap loopt de visie op de wereld.

Onze visie op de wereld wordt beïnvloed door de wetenschap.

Onze visie op de wereld wordt gelopen door de wetenschap.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Be

Bij twijfel helpt het vaak om het woord waarover getwijfeld wordt te vervangen door een ander woord. Ik gebruik hier meestal 'lopen' voor.
Dit is inderdaad een handige manier, die overigens als het dt-loopje bekend staat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Be

Beïnvloeden vervangen door lopen werkt niet. De stam van beïnvloeden eindigt immers al op een d. Dan kan je door deze truc dus niet beoordelen of er wel een t achter moet.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Be

Ton O schreef: Beïnvloeden vervangen door lopen werkt niet. De stam van beïnvloeden eindigt immers al op een d. Dan kan je door deze truc dus niet beoordelen of er wel een t achter moet.
 
Hm. Als de vervangen werkwoordsvervoeging een voltooid deelwoord is [gelopen], zal het ook een voltooid deelwoord zijn in de originele zin, dus wordt het [beïnvloed].
Wanneer dit je niet helpt, plaats je eventueel wel een [t] achter de eerst vervoegde stam [word+t, zet], en laat je die achterwege bij het tweede vervoegde werkwoord [beïnvloed].
En anders claimt je gewoon dat je uit Rotterdam kom: https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=3ZUdE5S-d-k

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Be

Ton O schreef: Beïnvloeden vervangen door lopen werkt niet. De stam van beïnvloeden eindigt immers al op een d. Dan kan je door deze truc dus niet beoordelen of er wel een t achter moet.
 
Dat snap ik niet. Juist bij werkwoorden met stam die op een d eindigen is de truc met vervangen door lopen handig. Als er bij lopen een t achter komt, moet dit bij beïnvloeden ook. Als er bij lopen niet een t achter komt, moet dit bij beïnvloeden ook niet. Simpel als 1-2-3, je vraagt je af waarom niet iedereen dit correct doet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Be

Ton O schreef: Beïnvloeden vervangen door lopen werkt niet. De stam van beïnvloeden eindigt immers al op een d. Dan kan je door deze truc dus niet beoordelen of er wel een t achter moet.
Bekijk eens de volgende 2 zinnetjes:
Jij beïnvloedt de situatie, stam: beïnvloed- die hier een extra -t krijgt omdat de persoonsvorm achter de tweede persoon enkelvoud staat
Beïnvloed jij de situatie? In dit geval is de persoonsvorm gelijk aan de stam en volgt er geen extra -t omdat de persoonsvorm voor de tweede persoon enkelvoud staat. Als je in plaats van beïnvloeden het werkwoord lopen gebruikt zul je zien dat je bij "jij loopt" ook een -t achter de stam loop- krijgt en dat je bij "loop jij" opnieuw een persoonsvorm zonder -t krijgt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Be

Beste mathfreak, wat je schrijft klopt allemaal, maar kan je niet toepassen op  'wordt beïnvloed' of 'wordt beïnvloedt', en daar gaat dit draadje over.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Be

Ton O schreef: Beste mathfreak, wat je schrijft klopt allemaal, maar kan je niet toepassen op  'wordt beïnvloed' of 'wordt beïnvloedt', en daar gaat dit draadje over.
 
Ook hiervoor werkt het. Vervang het door: "ik word gelopen" en je ziet dat er geen t achter moet, dus "wordt beïnvloed". Ook al slaat "ik word gelopen" qua betekenis nergens op, je zal nooit zeggen "ik word geloopt" of "ik word loopt"; grammaticaal klopt het gewoon.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Be

Ton O schreef: Beste mathfreak, wat je schrijft klopt allemaal, maar kan je niet toepassen op  'wordt beïnvloed' of 'wordt beïnvloedt', en daar gaat dit draadje over.
Bedenk in dat geval dat de laatste letter van de stam beïnvloed- niet in het ex-kofschip zit en dat het voltooid deelwoord in dat geval op een -d eindigt. De juiste schrijfwijze is dus  'wordt beïnvloed'..
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Be

Worden is in jouw voorbeeld het werkwoord, en wordt in jouw zin vervoegd (heh zelfde constructie) met stam+t. Beïnvloeden is in jouw zin een voltooid deelwoord en wordt dus "beïnvloed".

Reageer