Eenzijdig betrouwbaarheidsinterval

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 61

Eenzijdig betrouwbaarheidsinterval

Hey allemaal,

Om m'n vraag duidelijker te stellen wil ik eerst verzoeken om de volgende simulatie van een twijzijdig betrouwbaarheidsinterval te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=uvRhEbjPWvc

Wat ik hieruit haal is dat je bij een tweezijdig betrouwbaarheidsinterval 5 v/d 100 gevallen een steekproefgemiddelde zal krijgen waarbij het berekende interval omheen niet het werkelijke gemiddelde zal bevatten en de overige 95 v/d gevallen wel. Is dit te vergelijken met een 95%-eenzijdig linker of rechter betrouwbaarheidsinterval? Kent misschien iemand toevallig waar ik de simulatie van een onder- of bovengrens 95% betrouwbaarheidsinterval kan zien?

Bij voorbaat bedankt.

Berichten: 132

Re: Eenzijdig betrouwbaarheidsinterval

Hoi Abul, ik had je een mailtje gestuurd waarin ik de linker grens betrouwbaarheids interval uit heb gelegd. Maar in dit topic merk ik dat jij je iets anders afvraagt. wat precies is mij niet duidelijk, wat ik wel kan zeggen is dat een tweezijdige test met een confidence interval van 95% niet hetzelfde is als eenzijdig met 95%, bij tweezijdig word de 5% namelijk onderverdeeld in 2.5% naar een linkergrens en 2.5% rechts (om het maar makkelijk te formuleren)

Een eenzijdig betrouwbaarheids interval zal dus aan 2.5% (of een confidence interval van 97.5%) al 'genoeg hebben'. (ervan uitgaande dat je alleen geïnteresseerd bent in extreem laag OF extreem hoog, niet beide).

Mocht dit niet je vraag zijn dan hoop ik dat iemand anders het kan beantwoorden/jij het kan herformuleren.

Groet,

Reageer