Onregelmatige werkwoorden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Onregelmatige werkwoorden

je plais hoe kun je dit vertalen want het is niet ik beval, maar is het dan het bevalt me??

je pleus is dit ik regen? want dat klopt ook niet echt

dit geld ook voor waard zijn (valoir) en voldoende zijn (suffire)

deze moeten wij leren voor een toets, maar ik weet echt niet hoe ik ze moet vertalen.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Onregelmatige werkwoorden

je plais hoe kun je dit vertalen want het is niet ik beval, maar is het dan het bevalt me??
Dit zijn allemaal werkwoorden die je je een beetje moet interpreteren...

Plaire kun je vertalen als bevallen ja, maar je gebruikt het natuurlijk niet als ik beval.

Dit werkwoord gebruik je vaak met een voorvoegsel zoals me, te, se als je het echt gaat gebruiken in een zin.

Ca me plait - het bevalt me

OF

Om je een beetje meer het gevoel te geven dat dit klopt, plaire kun je ook vertalen als "leuk vinden"

Je plais- vind ik leuk

Als je alleen het WW hoeft te vervoegen, dan is het volgende rijtje correct:

je plais

tu plais

il plaît

nous plaisons

vous plaisez

ils plaisent

Bij "pleuvoir" is het iets makkelijker.

Hier betekent bijv;

Il pleut - het regent.

Denk hierbij aan standaardzinnen als "il fait beau" - het is slecht (weer), waar ook de "il" niet is vertaald als "hij"

Kun je de andere 2 nu zelf bedenken?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Onregelmatige werkwoorden

Kun je de andere 2 nu zelf bedenken?


valoir het is waard (alleen dan nog goed vervoegd, dit is dan bij hij, in mijn boek staat ook alleen de vervoeging van hij, maar we moeten ze allemaal kennen)

suffire het is voldoende ('')

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Onregelmatige werkwoorden

Girlyy schreef:valoir het is waard (alleen dan nog goed vervoegd, dit is dan bij hij, in mijn boek staat ook alleen de vervoeging van hij, maar we moeten ze allemaal kennen)

suffire het is voldoende ('')
Suffire zul je zelfs weinig hoeven te gebruiken.

Ca suffit = het is genoeg, is de meest gebruikte vorm en de andere vormen zul je niet vaak tegenkomen :)

Houd in ieder geval in het achterhoofd, dat "il" bij deze werkwoorden meestal gewoon "het" wordt. Verder gewoon de vervoegingen leren en dan komt het goed :)

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Onregelmatige werkwoorden

Oké bedankt!

Reageer