Springen naar inhoud

Flexibel potlood

• Log in om te kunnen reageren

driesban

driesban

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2005 - 17:36

Mensen,
Mijn vader kwam laatst thuis van een ICT-beurs met een potlood dat, in plaats van verpakt was in hout, verpakt was in flexibel plastic. Het potlood had dus wel dezelfde vorm als een potlood (alleen dan rond, inplaats van hoekig) maar was dus flexibel (je kon hem dus alle kanten op buigen). Nou wou ik als extra opdracht voor scheikunde hier een verslagje over maken. Weet iemand hoe zoiets werkt? want meestal is dat binnenste van een potlood, de houtskool (of hoe dat ook heet) erg breekbaar, hoe kan het dan dat je dat helemaal kunt buigen?

p.s. Als iemand ook weet waar ik hier wat informatie over kan vinden, graag!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2005 - 18:09

Ten eerste, in het binnenste van een potlood zit een mengsel van grafiet en klei en dus geen houtskool.
In een normaal potlood is er relatief weinig klei in, hoe minder klei, hoe donkerder het potlood schrijft.
Maar in zo'n buigzaam potlood zit veel meer klei, zodat het buigzaam is, maar nog genoeg grafiet om het bij elkaar te houden.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2005 - 20:51

grafiet is een bepaald soort Koolstof.
Je denkt: Koolstof is koolstof en geen grafiet , zo zit het:
Grafiet is zuivere koolstof.

wat extra informatie zodat niemand de eerste link van google op "grafiet" zelf niet hoeft aan te klikken:

Dit mineraal bestaat uit zuivere koolstof. De atomen rangschikken zich in lagen die door zeshoeken worden gevormd, zo dat elke C door drie andere op 1,42 wordt omringd, de interatomaire afstand die gelijk is aan de afstand tussen de koolstofatomen in benzeen, waaruit men opmaakt dat er ook in grafiet dubbele bindingen bestaan. De genoemde lagen liggen op een onderlinge afstand van 3,4 en zijn door zwakke van-der-Waals-bindingen met elkaar verbonden, hetgeen de splijting van dit mineraal in de richting evenwijdig met de vlakken begrijpelijk maakt.  

Ik vermoed dat ze gewoon een bijzondere gemische binding hebben gemaakt, die kleur afgeeft van een potlood. Maar ik denk dat het op het scheikunde forum thuis hoort.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 oktober 2005 - 14:07

Denk ik dus dus
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures