Springen naar inhoud

Frequentie trilling h van hcl

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 december 2011 - 23:17

Hallo,
hoe kan ik in Binas de frequentie van de trilling van een waterstofatoom ''om'' een chlooratoom opzoeken?
Het gaat in een opgave om HCl, waarbij wordt gevraagd naar de amplitude waarmee het waterstofatoom trilt.

v=(2piA)/T

v heb ik, maar T zou ik volgens het antwoordenmodel kunnen vinden door de frequentie op te zoeken. Waar staat die in binas?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 00:12

Ik zou niet weten waar je in Binas de trillingstijd of frequentie van een waterstofatoom rondom een chlooratoom zou kunnen opzoeken.

Maar als je v kent (baansnelheid) en je kent de baanlengte (2 :) maal de bindingslengte) dan kun je op basis daarvan T berekenen.

Ik ben overigens zeer benieuwd naar de letterlijke tekst van deze oefening; het is voor het eerst in mijn 6-jarige "carrire" als huiswerkhelper dat ik zo'n soort vraag tegenkom. En ik snap de achtergrond niet :) , H-atomen draaien bij mijn weten niet met een vaste frequentie rond hun Cl-atoom. (niet dat ik wil stellen alwetend te zijn, maar de vraag z gesteld doet mij vreemd opkijken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2011 - 00:17

Oeps xD Toen ik de opgave hier neer wou typen drong het tot me door dat de zin 'Deze opgave is een vervolg op opgave 18' niet zonder reden was geplaatst. In opg 18 staan de frequenties xD. Sorry, xD het zal wel aan het tijdstip liggen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 00:30

Blijf ik toch benieuwd naar de letterlijke inhoud van die opgave 18 en dit vervolg erop....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2011 - 00:34

Ok xD

opg 18
Bij twee-atomige moleculen, zoals waterstofchloride (HCl), trillen de atomen langs de verbindingslijn. M.b.v. infraroodmetingen kan men de frequentie f van die trilling meten. Deze frequentie hangt af van de bindingskracht tussen de twee atomen van de massa's van de twee atomen. Als de massa van een van de twee atomen klein is vergelegen met de massa van het andere atoom, dan mag worden aangenomen dat het zware atoom stil staat en alleen het lichte atoom trilt. Zo zal in het geval van HCl het Cl-atoom vrijwel stilstaan.

opg 27 is de vervolgvraag, maar daar staat verder geen theorie, ik denk dat vooral wat hierboven staat is wat u wilde lezen?
Waarschijnlijk heb ik het fout genterpreteerd xD.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 01:05

Ah, het gaat niet om de trilling van het ene atoom "om" het andere, maar om een trilling van het ene atoom "naar en vandaan" het andere. Mijn ideen van baansnelheid gaan dus geheel de verkeerde kant op.

Een en ander toont het gevaar van vragen stellen in de vorm van jouw interpretatie van die vraag.

En nee, dat soort "stretch"frequenties staan niet in BINAS omdat het geen vaste waarden zijn.

(Ik ben wel benieuwd naar die meetmethode, want de golflengte van IR is zowat 5000 x zo groot als de straal van een atoom dus hoe we daar dit soort trillingen mee kunnen meten vraag ik me af. Daarover zullen de oefeningen wel niks vermelden zeker?)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2011 - 10:12

En nee, dat soort "stretch"frequenties staan niet in BINAS omdat het geen vaste waarden zijn.

Maar voor ieder molecuul zijn die waardes wl vast; voor simpele moleculen zijn er slechts een beperkt aantal karakteristieke frequenties, en het zou voor die moleculen wel degelijk kunnen om die in Binas te rapporteren. Ze zijn prima geschikt om stoffen mee te identificeren en staan ook in veel andere tabellenboeken.

Wat in Binas wel staat, althans in de versie die ik online vond, zijn de gebieden waarin men de karaketeristieke trillingsfrequenties van diverse functionele groepen kan aantreffen. (Tabel 39)

Overigens: H-atomen draaien wel om de Cl-atomen heen, of liever gezegd, beide atomen draaien om hun gemeenschappelijke zwaartepunt, en doen dat ook met welbepaalde frequenties (quantummechanica!)
Die frequenties liggen echter in het microgolfgebied.

(Ik ben wel benieuwd naar die meetmethode, want de golflengte van IR is zowat 5000 x zo groot als de straal van een atoom dus hoe we daar dit soort trillingen mee kunnen meten vraag ik me af. Daarover zullen de oefeningen wel niks vermelden zeker?)

Vast niet, maar opgaven en practica over UV-absorpties vertellen ook niet hoe het kan dat je golflengtes meet die veel groter zijn dan de grootte van de bindingen die erbij betrokken zijn (en dan hebben we het over de straal van een elektron nog niet eens gehad)

Het maakt dan ook helemaal niet uit dat de golflengte groter is dan de objecten waar je aan meet. Sterker nog, het werkt alleen omdat de golflengte van het licht een stuk groter is. Zou je in dezelfde ordegrootte zitten, dan krijg je verstrooiing.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2011 - 12:01

Wat in Binas wel staat, althans in de versie die ik online vond, zijn de gebieden waarin men de karaketeristieke trillingsfrequenties van diverse functionele groepen kan aantreffen. (Tabel 39)

In de "gewone" (vijfde druk) van Binas staan deze ook in tabel 39 (B en C) vermeld. In de vierde druk waren dit tabel 38A en B.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 13:21

Maar voor ieder molecuul zijn die waardes wl vast; ..//..

In de "gewone" (vijfde druk) van Binas staan deze ook in tabel 39 (B en C) vermeld. In de vierde druk waren dit tabel 38A en B.

Ik sloeg dus de plank mis, excuses :) . Ik was er stellig van overtuigd dat dat minstens temperatuursafhankelijk moest zijn.

Het gaat dus om IR-frequenties die door een stof worden geabsorbeerd omdat ze overeenkomen met de eigenfrequenties van bepaalde bindingen als ik het goed begrijp?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2011 - 15:18

Het gaat dus om IR-frequenties die door een stof worden geabsorbeerd omdat ze overeenkomen met de eigenfrequenties van bepaalde bindingen als ik het goed begrijp?

Inderdaad. Nemen we HCl als voorbeeld, dan kun je dat beschouwen als een positief geladen bolletje (H) en een negatief geladen bolletje (Cl). De binding tussen beide heeft een bepaalde lengte, dat is de situatie met de laagste energie. Breng je de atomen dichter bij elkaar, dan neemt de energie toe, en trek je ze weg van dat punt, ook. Je kunt het systeem zien als twee bolletjes met massa, verbonden met een veer met een bepaalde veerconstante. Je kunt er dan in principe met rechttoe-rechtaan mechanica aan rekenen en de eigenfrequentie bepalen.

Omdat het ene bolletje positief geladen is, en het andere negatief, is het systeem een dipool. Het trillen met een bepaalde frequentie leidt dus tot een periodieke verandering van het elektrisch veld, en dus zal het systeem interactie kunnen vertonen met een elektromagnetische golf van dezelfde frequentie.

Op grond hiervan kun je ook afleiden dat edelgassen (geen bindingen) geen IR-absorptie zullen vertonen en "homodiatomaire stoffen" (H2, O2, N2 etc) ook niet, omdat daar geen verandering van het dipoolmoment optreedt omdat de binding volkomen apolair is.

Andere stoffen, zoals H2O, CO2 en CH4 vertonen wl IR-absorptie, en daar komt op Aarde ook het broeikaseffect vandaan.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures