Gedwongen trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Gedwongen trilling

Hallo,

wij hebben het nu over resonantie bij natuurkunde.

Een blokje aan een veer dat je vasthoudt, gaat met je hand mee op en neer als de aandrijffrequentie kleiner is dan de eigen frequentie. Als de aandrijffrequentie veel groter is dan de eigenfrequentie, dan blijft het bijna stil hangen.

Vraag1 : Klopt deze gedachtegang over de kleine aandrijffrequentie: je geeft het blokje trillingsenergie, en de enige energie die je vervolgens moet geven is de energie om het verlies aan warmte te compenseren?

Vraag2 : Klopt het dat het bijna stilhangen van het blokje door traagheid komt?

Zo ja, dan een vervolgvraag:

Er staat dat als de naarmate de frequentie van de hand dichter in de buurt kom van de eigenfrequentie van het massaveersysteem, de A zelfs groter wordt dan A(aandrijf).

Vraag3 : komt dat doordat het blokje meer energie opneemt dan het nodig heeft om de verloren energie te compenseren?
resonantie.png
resonantie.png (8.54 KiB) 235 keer bekeken
Hier dan nog de grafiek (die ik overigens wel snap).

(sorry mensen; het begon eigenlijk maar met één vraag, maar er kwamen er meer in me op, en ik weet niet of het storend is dat ik veel vragen stel in 1 topic)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gedwongen trilling

Een blokje aan een veer dat je vasthoudt, gaat met je hand mee op en neer als de aandrijffrequentie kleiner is dan de eigen frequentie. Als de aandrijffrequentie veel groter is dan de eigenfrequentie, dan blijft het bijna stil hangen.
Correct Nederlands is zó belangrijk. Ik zat hier 5 minuten verbaasd naar te staren totdat ik zag dat er had moeten staan:
Een blokje aan een veer dat DIE je vasthoudt,
Kortom, ik heb een veer vast waaraan een blokje hangt?
Vraag1 : Klopt deze gedachtegang over de kleine aandrijffrequentie: je geeft het blokje trillingsenergie, en de enige energie die je vervolgens moet geven is de energie om het verlies aan warmte te compenseren?
Snap niet waar je heen wil
Vraag2 : Klopt het dat het bijna stilhangen van het blokje door traagheid komt?
Ja, voordat het blokje goed en wel snelheid naar boven krijgt wordt het alweer naar beneden geduwd.
Zo ja, dan een vervolgvraag:

Er staat dat als de naarmate de frequentie van de hand dichter in de buurt kom van de eigenfrequentie van het massaveersysteem, de A zelfs groter wordt dan A(aandrijf).

Vraag3 : komt dat doordat het blokje meer energie opneemt dan het nodig heeft om de verloren energie te compenseren?
Nee, dat komt omdat jouw kracht op de juiste momenten in de juiste richtingen wordt uitgeoefend. Haal (lucht)weerstand even geheel uit je denkpatroon.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Gedwongen trilling

Jan van de Velde schreef:Correct Nederlands is zó belangrijk. Ik zat hier 5 minuten verbaasd naar te staren totdat ik zag dat er had moeten staan:

Kortom, ik heb een veer vast waaraan een blokje hangt?
Ah ja, ja klopt xD er had inderdaad 'die' moeten staan.
Snap niet waar je heen wil
Ik kan het ook anders proberen. Wat is de ''verklaring'' voor het feit dat de A/A(aandrijf) = 1 wanneer f(aandrijf) kleiner is dan f(eigen)? Ik kan me er best iets bij voorstellen, maar ik snap niet even niet hoe dat komt.
Nee, dat komt omdat jouw kracht op de juiste momenten in de juiste richtingen wordt uitgeoefend. Haal (lucht)weerstand even geheel uit je denkpatroon.
OK xD

Reageer