Waterstofbrug bij chcl3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

Waterstofbrug bij chcl3

Beste,

Bij de oefeningen in ons cursus staat er de vraag of chloroform (CHCl3) een waterstof brug heeft. Volgens de antwoorden niet. Kan er mij iemand uitleggen waarom niet?

Volgende de theorie bestaat er een H-brug wanneer een H-atoom in de buurt komt van een vrij elektronenpaar van een sterk elektronegatief atoom. Chloor is volgens mij sterk elektronegatief en elke cl-atoom heeft 3e- paren vrij.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Waterstofbrug bij chcl3

De vraag "of chloroform een waterstofbrug heeft" is nogal discutabel. Is dat de letterlijke tekst van de vraag?

Verder is de definitie zoals je die hier geeft ook niet compleet. Je zegt dat een waterstofbrug ontstaat "wanneer een H-atoom in de buurt komt van een vrij elektronenpaar van een sterk elektronegatief atoom"

Maar geldt dit voor alle H-atomen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 84

Re: Waterstofbrug bij chcl3

De letterlijke vraag is: Welke zijn de intermoleculaire krachten in de volgende moleculen (dipool-dipool, london, waterstofbruggen).

Misschien heb ik de theorie verkeerd begrepen in mijn cursus. In de uitleg staat dat waterstofbruggen voorkomen in Hx-verbindingen. Waar x een sterk elektronegatief element is. Betekent dit dat er alleen waterstofbruggen voorkomen bij moleculen bestaande uit 1 h element en 1 sterk elektronegatief element?

Als dit niet mijn fout is weet ik niet direct waar ik ze moet zoeken. Onze cursus is vrij beknopt en de uitleg op wikipedia maakt mij niet wijzer. Welke voorwaarden zijn er nog van toepassing bij het maken van een H-brug?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Waterstofbrug bij chcl3

De letterlijke vraag is: Welke zijn de intermoleculaire krachten in de volgende moleculen (dipool-dipool, london, waterstofbruggen).
Dan is de vraag nog steeds slecht gesteld, want binnen 1 molecuul komen natuurlijk sowieso geen intermoleculaire krachten voor. Maar goed, men bedoelt "in de volgende stoffen", dus in dit geval tussen CHCl3-moleculen onderling, en die vraag kunnen we beantwoorden.
Misschien heb ik de theorie verkeerd begrepen in mijn cursus. In de uitleg staat dat waterstofbruggen voorkomen in Hx-verbindingen. Waar x een sterk elektronegatief element is. Betekent dit dat er alleen waterstofbruggen voorkomen bij moleculen bestaande uit 1 h element en 1 sterk elektronegatief element?
Nu weet ik opnieuw niet of "dat waterstofbruggen voorkomen in Hx-verbindingen" de letterlijke tekst is in je cursus, of dat het er wel gewoon juist staat: Een waterstofbrug is een binding tussen een partieel positief geladen H-atoom en en partieel negatief geladen groep. Dat partieel positief geladen H-atoom zit in een H-X binding waarbij X een sterk elektronegatief element is.

De vraag is dus of daar bij CHCl3 sprake van is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 84

Re: Waterstofbrug bij chcl3

Inderdaad dat is de vraag. Nu snap ik niet waarom daar geen sprake van is hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Waterstofbrug bij chcl3

De vraag is of C een sterk elektronegatief element is. Waarom wel/niet?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 84

Re: Waterstofbrug bij chcl3

Waarschijnlijk niet, ik dacht van wel. Wat is de grens van sterk elektronegatief en niet elektronegatief? Redelijk onduidelijk voor mij.

Reageer