Springen naar inhoud

Geweerkogel op glad ijs

• Log in om te kunnen reageren

SophieR

SophieR

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2011 - 14:37

Beste,

Met volgende vraag heb ik nogal moeite : Met welke snelheid v zal een man beginnen bewegen wanneer hij staande op zeer glad ijs, een kogel afschiet in horizontale richting? Het gewicht van man + kogel is 70kg. De massa van de kogel is 10g en deze vertrekt met een snelheid van 700 m/s. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk met impuls te maken heeft en dat de impuls voor het schot gelijk is aan achter het schot. Verder heb ik geen idee hoe ik eraan moet beginnen, kan iemand helpen? Alvast bedankt.

Sophie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 15:43

schutter en kogel staan aanvankelijk stil

bereken van beide op dat ogenblik vr het schot de impuls en tel op tot de totale impuls (pvoor) van het systeem schutter+kogel.
(laat je niet foppen door deze opdracht)

laten we aannemen dat de kogel naar rechts wegvliegt, en dat we naar rechts de positieve richting noemen.

bereken de impuls van de kogel n dat schot. (pna)

volgens de wet van behoud van impuls verandert de totale impuls van een systeem niet tenzij er van buitenaf krachten op worden uitgeoefend. Dat is hier niet het geval trouwens.

het totaal pvoor moet dus gelijk zijn aan het totaal pna

bereken hiermee pna van de schutter, en daaruit ten slotte de snelheid van de schutter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures