Kortsluiting?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Kortsluiting?

Hallo,

ik zit met een probleem. We zijn bezig ons huis te verbouwen en hebben bedrading laten aanleggen voor een wisselschakelsysteem in de woonkamer. Schakelaar 1 is voorzien van een bruine draad uit de meterkast en twee zwarte die lopen naar schakelaar twee. Vanaf schakelaar twee loopt een bruine draad naar de lamp en vanaf de lamp een blauwe terug naar de meterkast.

Mijn idee qua aansluiting is het volgende:

De bruine draad in schakelaar 1 sluit je aan op de P, de twee zwarte in de overige ruimtes. Bij schakelaar twee doe je hetzelfde.

Maar als ik het op deze manier doe werkt de lamp niet. Op de bruine draad bij schakelaar 1 staat spanning, op één van de zwarte draden brand de spanningszoeker zwak (heeft te maken met inductie...?) en op de andere zwarte draad brand er niks. Als ik de schakelaar omzet, brand de spanningszoeker op één van de zwarte draden wat zwakker. Dit geldt ook voor schakelaar twee.

In ieder geval, het werkte allemaal niet en we besloten schakelaar één te omzeilen door een zwarte draad rechtstreeks op de bruine aan te sluiten. Bij het aanzetten van de stroom knalde de stop eruit en nog een andere schakelaar (aardlek?), de lamp knalde met een flits kapot.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting?

Vanaf schakelaar twee loopt een bruine draad naar de lamp ....
De draad van schakelaar 2 naar de lamp hoort ook zwart te zijn. Mag tegenwoordig ook grijs zijn, maar niet bruin.

Verder klopt je verhaal wel, dit is de normale manier om een wisselschakeling aan te sluiten. Waarom het dan zo fout gaat kan ik hiervandaan niet zien. Waarschijnlijk zit er iets toch anders dan je beschrijft.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Kortsluiting?

[snip] de lamp knalde met een flits kapot.
Dat doet mij vermoeden dat de schakeling op 400V is aangesloten i.p.v. op 230V.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting?

....hebben bedrading laten aanleggen voor een wisselschakelsysteem in de woonkamer. ....
Laten aanleggen? Door wie? Laat die het dan ook oplossen, zou ik zeggen.

Berichten: 2

Re: Kortsluiting?

Het is inmiddels gelukt met aan sluiten. De korstluiting kan ik nog steeds niet verklaren, maar na alles opnieuw aangesloten te hebben met nieuwe schakelaars werkte het uiteindelijk wel.

Bedankt voor de reacties!

Boven echter zit ik met een ander probleem, daar is ook een wisselsysteem in de slaapkamer. Alles is aangesloten maar als je boven aan doet, kun je het beneden niet uit doen en andersom. Waaraan kan dat liggen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting?

Kan gebeuren al er op een schakelaar twee draden verwisseld zijn.

Normaal kom je op schakelaar 1 binnen met de fasedraad op het P-contact. Vanaf de beide andere contacten ga je met de z.g. wisseldraden naar de overeenkomstige contacten op schakelaar 2 en van het P-contact van 2 naar de lamp, dat is de lampdraad.

Het kan fout gaan als bij schakelaar 1 de fase niet op de P zit, of als op schakelaar 2 de lampdraad niet op de P zit.

Het kan ook zijn dat er een andere schakeling is toegepast, de wisselschakeling met omloopdraad. Daarbij zit op beide schakelaars een fasedraad (bruin) maar die zit dan juist niet op de P.

Reageer