Springen naar inhoud

Hoogspanninglijnen slingeren niet?

• Log in om te kunnen reageren

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 18:13

Ik verbaasde me er vandaag over dat een hoogspanningslijn tussen twee masten niet heen en weer slingert. Ik zie geen dempend element. Dan zou de lijn toch wat moeten slingeren, met zijn resonantiefrequentie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 december 2011 - 20:32

Hoogspanningslijnen kunnen wel degelijk slingeren. Maar dan moeten ze daartoe wel worden aangespoord, en dat gebeurt over het algemeen door de wind. En dan moet de windsnelheid ook nog variŽren.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 21:18

Akkoord. Merkwaardig: ik kan me beter voorstellen dat een windvlaag de lijn ineens opzij blaast dan dat de lucht een bestaande slingering dempt, maar het is hetzelfde principe. De lucht is het dempende element.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 december 2011 - 21:39

Bij hoogspanningslijnen is de veldlengte al gauw 250 meter. De draden zijn 3 ŗ 4 cm dik, en meestal van aluminium met een stalen kern. Daaruit kan je een schatting maken van de massa van zo'n stuk draad. Er moet een heel behoorlijke windvlaag voorbij komen om dat in beweging te krijgen.
Echte slingeringen worden pas zichtbaar bij een stevige storm.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 december 2011 - 22:57

hangen daar trouwens ook geen dempers aan?

http://en.wikipedia....ckbridge_damper
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2011 - 00:03

Bij hoogspanningslijnen is de veldlengte al gauw 250 meter. De draden zijn 3 ŗ 4 cm dik, en meestal van aluminium met een stalen kern. Daaruit kan je een schatting maken van de massa van zo'n stuk draad. Er moet een heel behoorlijke windvlaag voorbij komen om dat in beweging te krijgen.
Echte slingeringen worden pas zichtbaar bij een stevige storm.

Met die getallen kan ik alleen iets in een model. Zo dan maar: als de kabel zeg 10 meter doorhangt dan is het als het ware een slinger met een slingerlengte van 10 meter (gezien door een waarnemer die langs de verbindingslijn van de masten kijkt). Beschouw eerst eventjes een constante windkracht en uitwijking. De uitwijking (hoek) van die slinger volgt uit de verhouding van de horizontale windkracht en de verticale zwaartekracht: β = arctan(Fw / Fz)

Fw = Ĺρluchtv2C2rl en Fz = ρstaalπr2lg dus
Fw / Fz = (ρluchtstaal)v2C/(πrg) waarbij de weerstandcoefficient C in de orde is van 1, π=3,14, straal r = 0,02 m, g = 9,8 m/s2, ρstaallucht is 6000, en windsnelheid is in de orde van 20 m/s, dus

β is ongeveer 6į

en als de windkracht niet constant is: de slingertijd van een slinger met een lengte van 10 m bedraagt 6 seconde.
dus een voldoend aantal windvlagen met een repeteertijd van 6 seconde geeft dezelfde uitwijking.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2011 - 09:32

hangen daar trouwens ook geen dempers aan?

http://en.wikipedia....ckbridge_damper

Zulke dempers heb ik gisteren niet gezien. In het wikipedia-artikel wordt trouwens vermeld dat die dempers alleen de snelle trillingen ('flutter') dempen. De staande golf die ik in gedachten had behoort tot de langzame trillingen ('gallop'). Ik had een zijwaartse slingering in gedachten, maar in de praktijk is de gallop en de flutter voornamelijk verticaal, lees ik in de wikipedia. Conductor gallop

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures