Trilling door wind

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Trilling door wind

Hallo,

ik heb een vraagje m.b.t. trillingen die ontstaan door windkracht.

Hoe moet ik me die kracht voorstellen? Is dat een constante kracht met dezelfde richting, of neemt de grootte (regelmatig?) toe en af?

Ik snap best dat windrichting verandert, maar de richting kan je toch best als constant beschouwen als je het hebt over de trillingen van bijv. een gebouw?

En als de richting en de grootte voor het gemak even als constant worden gezien, hoe kan het dat bijv. een heel hoog gebouw trilt? Want als het naar links wijkt, kan het toch niet terugwijken door de windkracht die er op blijft werken?

Want ik zie het zo: stel je hebt een massaveersysteem. Het blokje haal je uit de evenwichtsstand en vervolgens laat je los waardoor het systeem gaat trillen. Bij het voorbeeld van de wind lijkt het mij dat je het blokje wel naar beneden haalt, maar niet loslaat.

Snappen jullie wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Trilling door wind

ten eerste is wind niet constant, ten tweede onstaan er áchter een door de wind aangeblazen voorwerp allerlei wervelingen

Dit heeft vele facetten en is niet in een paar posts opgeklaard. Dus verplaatst naar het vakforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer