Springen naar inhoud

Synthese van para-nitroaniline

• Log in om te kunnen reageren

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2011 - 19:39

Besten,

In het hoofdstuk van aromatische verbindingen in de cursus organische synthese hebben enkele voorbeelden gezien ivm ortho,para richters en meta richters en hun 'valstrikken' zeg maar.

Nu ben ik met een bepaalde synthese in de war:
Je vertrekt van aniline en je moet naar para-nitroaniline, de prof stelde voor om aniline te laten reageren met CH3COCl (dus een zuurchloride), zo zou je dan een proton van de amine groep 'vervangen' door de acylgroep van het zuurchloride waarbij je dus een amide vormt.
Dan voer je een nitrering uit, waarbij de nitro groep dus para komt te staan, en tenslotte verwarm je in alkalisch milieu om van de amidefunctie terug NH2 te maken.

Ik begrijp de eerste stap al niet goed, je hebt aniline waarbij de NH2 dus een ortho, para richter is, waarom krijg je dan geen friedel-crafts acylering in para (en ortho) op het aniline ipv een vorming van een amdiefunctie?

Dank,
Appelsapje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 december 2011 - 19:59

Twee redenen: Voor een Friedel-Crafts acylering heb je een katalysator nodig zoals AlCl3. Bovendien is de aminegroep deactiverend, dus de electrofiele substitutie verloopt sowieso niet zo gemakkelijk. Dan zal de reactiviteit van de aminegroep de overhand hebben, al zal die lager zijn dan gebruikelijk omdat het een aromatisch amine betreft.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2011 - 20:09

Twee redenen: Voor een Friedel-Crafts acylering heb je een katalysator nodig zoals AlCl3. Bovendien is de aminegroep deactiverend, dus de electrofiele substitutie verloopt sowieso niet zo gemakkelijk. Dan zal de reactiviteit van de aminegroep de overhand hebben, al zal die lager zijn dan gebruikelijk omdat het een aromatisch amine betreft.

Juist, ik was vergeten dat je een lewiszuur katalysator nodig hebt. :)
maar, je zegt dat de aminegroep de ring desactiveert. Komt dit door het inductief zuigend effect van de stikstof dan? Want een NH2 groep is toch een ortho, para richter die normaal de ring activeren?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2011 - 22:58

Sorry, het was zeker laat en ik zat met je nitrogroep in mijn hoofd.

Een aminegroep is een sterk activerende groep. Het N-atoom is inderdaad inductief zuigend, maar dat is hier niet (zo) van belang. In het intermediair heeft de ring een elektronentekort in de pi-orbitalen, en dat kan worden gestabiliseerd door het volle pi-orbitaal van het N-atoom - een van de vrije elektronenparen zal in een pi-orbitaal (gaan) zitten.

Overigens moet je ortho/para richten en activeren/deactiveren los van elkaar zien. Halogenen zijn ook ortho/para-richters maar zijn deactiverend.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures