Fototoestel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Fototoestel

Vraag: Met een fototoestel ga je foto's maken. De lens van het fototoestel heeft een variabele brandpuntsafstand. Om een mooie foto te maken van je vriend stel je de lens zo in, dat de brandpuntsafstand 75MM is. Je vriend staat 4,2 meter voor de lens.

Bereken de afstand van de lens tot de fotofilm, als je deze goed scherp hebt gesteld.


Mijn aanpak: Ik zat eraan te denken om de lenzenformule te gebruiken, als ik deze toepas krijg ik:

1/F = 1/B + 1/V

dus 1/7,5 = 1/B + 1/4200

1/B = 1/4200 - 1/7,5

B/1 = 4200/1 - 7,5/1

B = 4200 - 7,5

B = 4192,5

Dus afstand tussen lens tot fotofilm is dus 4192,5 centimeter


Klopt dit?

Ook was ik benieuwd, stel je zet er een brandpuntsafstand van 28 MM in word je vriend dan groter kleiner of even groot op de foto?

Wesley Kroon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fototoestel

NatuurFreak schreef:Dus afstand tussen lens tot fotofilm is dus 4192,5 centimeter[/i]

Klopt dit?
Controle: 75 mm is een hele normale brandpuntsafstand, 4 m is een heel normale afstand om een foto van iemand te maken. Je uitkomst zou dus ook een heel normaal fototoestel moeten opleveren.

Maar is ruim vier meter een normale dikte voor een fototoestel?

1/F = 1/B + 1/V OK

dus 1/7,5 = 1/B + 1/4200 OK

1/B = 1/4200 - 1/7,5 niet OK wiskundefout

B/1 = 4200/1 - 7,5/1 niet OK, nog veel ergere wiskundefout

B = 4200 - 7,5 en de rest doet er dan totaal niet meer toe

B = 4192,5
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Fototoestel

1/F = 1/B + 1/V

dus 1/7,5 = 1/B + 1/4200

1/B = 1/420 - 1/7,5

B/1 = 420/1 - 7,5/1

B = 420 - 7,5

B = 412,5

zo wel goed?

Maar is ruim vier meter een normale dikte voor een fototoestel?

Trouwens er word bedoeld dat de lengte van de lens naar de persoon 4,3 meter is en niet het fototoestel in de breedte is 4,3m!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fototoestel

NatuurFreak schreef:1/B = 1/4200 - 1/7,5

B/1 = 4200/1 - 7,5/1
Deze stap in je berekening klopt niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Fototoestel

Deze stap in je berekening klopt niet.
Hmm in m,n natuurkunde boek gebeurd dit wel, hoe zou ik dit correct kunnen oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Fototoestel

1/F = 1/B + 1/V

dus 1/7,5 = 1/B + 1/4200

1/B = 1/420 - 1/7,5

1/B = 1/420 - 56/420

1/B = -55/420

1/-0,13

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fototoestel

Hmm in m,n natuurkunde boek gebeurd dit wel, hoe zou ik dit correct kunnen oplossen?
Je moet de beide breuken eerst een gelijke noemer geven voordat je de boel "ondersteboven" kunt zetten.

Als ze dat in je natuurkundeboek wel zo doen, laat dat dan eens hier zien.

Overigens merkt Jan terecht op dat er in de voorgaande stap ook al een fout zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fototoestel

NatuurFreak schreef:Maar is ruim vier meter een normale dikte voor een fototoestel?

Trouwens er word bedoeld dat de lengte van de lens naar de persoon 4,3 meter is en niet het fototoestel in de breedte is 4,3m!
Maar je berekent de beeldafstand b, en komt op ruim 4 m uit, en die beeldafstand is toch echt van optisch middelpunt van je lens tot aan je film. Ofwel een kiekkastje van ruim 4 m diep :) .

dat je beeldafstand nagenoeg gelijk is aan je voorwerpsafstand komt door de wiskundefouten die je maakte.
NatuurFreak schreef:dus 1/7,5 = 1/B + 1/420

1/B = 1/420 - 1/7,5
maar als geldt dat 8=5 + 3 kun je dat écht niet omschrijven tot 5 = 3 - 8

en dat is wel wat je hierboven doet. Klinkt een kleinigheidje, maar als je iets verder de optica induikt betekent die min of plus een wereld van verschil.

Als we dat minnetje negeren ben je goed onderweg, alleen aub NIET onderweg afronden. beeldafstand 7,64 cm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Fototoestel

Jan van de Velde schreef:Maar je berekent de beeldafstand b, en komt op ruim 4 m uit, en die beeldafstand is toch echt van optisch middelpunt van je lens tot aan je film. Ofwel een kiekkastje van ruim 4 m diep :) .

dat je beeldafstand nagenoeg gelijk is aan je voorwerpsafstand komt door de wiskundefouten die je maakte.

maar als geldt dat 8=5 + 3 kun je dat écht niet omschrijven tot 5 = 3 - 8

en dat is wel wat je hierboven doet. Klinkt een kleinigheidje, maar als je iets verder de optica induikt betekent die min of plus een wereld van verschil.

Als we dat minnetje negeren ben je goed onderweg, alleen aub NIET onderweg afronden. beeldafstand 7,64 cm
Je hebt me hartstikke goed geholpen, word dikke voldoende ga ik vanuit morgen TOP! :P :) :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Fototoestel

De voorwerpafstand is 4,2 meter . Jij vult in dat dit gelijk is aan 4200 cm

Dit moet toch 420 cm zijn ??

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Fototoestel

aadkr schreef:De voorwerpafstand is 4,2 meter . Jij vult in dat dit gelijk is aan 4200 cm

Dit moet toch 420 cm zijn ??


klopt, omrekenfoutje;)!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fototoestel

@Aadkr, dat corrigeert hij verderop. Laten we zeggen, typefoutje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer