Breekpunt in kg berekening bij val

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Breekpunt in kg berekening bij val

Allereerst de opmerking dat ik geen technische of wetenschappelijke achtergrond heb zoals vele hier op het forum blijkbaar (4 jaar natuurkunde op middelbare school 25 jaar geleden is al lang vervlogen :) ).

Ik heb een testopstelling om het breekpunt te meten in kg van plastic clips (iedereen kent ze van de rugzakken, tassen). Het zijn clips die in elkaar klikken en weer geopend kunnen worden door met twee vingers de zijkantjes in elkaar te drukken.

Ik zou dus moeten weten bij hoeveel trekkracht deze clips óf breken óf opengaan.

De testopstelling is heel eenvoudig : de clip (mannetje en vrouwtje) worden in elkaar geklikt en aan een metalen balk bevestigd. Aan de onderzijde van de clip word een stukje nylon band bevestigd van 1 meter met daaronder een gewicht van 1 kg, 2 kg, ... 10 kg.

Is op deze wijze te berekenen bij hoeveel kg trekkracht de clips breken ?

Ik weet dat deze breekkracht beter te meten is met bijvoorbeeld een trekkrachtmeter en een lier(tje) of spanner, maar het gaat om het meten van de kracht bij 'brute-force' (dus een plotselinge ruk aan de clips).

Het hoeft geen exacte uitkomst te zijn, maar een globale indicatie van hoeveel kracht benodigd is om die clips stuk te trekken.

Als er een beter manier is om dit te testen, dan houd ik mij natuurlijk ook aanbevolen.

Pascal

Berichten: 99

Re: Breekpunt in kg berekening bij val

op deze manier krijg je een indicatie van wanneer ze openbreken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Breekpunt in kg berekening bij val

Ik weet dat deze breekkracht beter te meten is met bijvoorbeeld een trekkrachtmeter en een lier(tje) of spanner, maar het gaat om het meten van de kracht bij 'brute-force' (dus een plotselinge ruk aan de clips).
Enerzijds ben je aan het zoeken naar een "kracht". die ga je alleen vinden als je een gewicht erqan hangt (de aarde trekt daaraan met een bekende kracht), en door dat gewicht langzaam op te voeren vind je uiteindelijk een kracht waarbij de clip bezwijkt.

Anderzijds heb je het over een "ruk" aan de clips. Dat veronderstelt beweging. En dat wordt andere koek. Je vallende (neem ik aan) gewicht krijgt een hoeveelheid energie tijdens die val van een meter, en je clip moet die energie dissiperen zonder stuk te gaan. Heel belangrijk wordt dan de remweg van dat vallende gewicht.

Sla bijvoorbeeld met een hamer een spijker in een stuk hout. Gaat prima, omdat de vallende hamer steeds over een zéér korte afstand wordt afgeremd, wat énorme krachten oplevert

arbeid = energie = kracht x afstand, dus als je iets over kleine afstand wilt afremmen krijg je te maken met enorme krachten.

Leg maar eens een verend blokje rubber tussen hamer en spijker, met dezelfde hamerklap krijg je die spijker écht geen millimeter meer het hout in.

In jouw meetopstelling gebruik je een nylon band. Als die strak komt rekt die al een (onbekende) afstand op. Bevestigingen van je clip rekken ook. Geen idee hoever, dus ook geen idee van de remweg, dus ook geen idee van de kracht die tijdens dat "remmen" optreedt. Je krijgt nu dus een setje cijfers, maar eigenlijk hebben we geen idee van wat dat in absolute zin voor de kwaliteit van je clip betekent.

verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer