Staaf en massablok in evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Staaf en massablok in evenwicht

Beste,

Bij het volgende vraagstuk kom ik steeds verkeerd uit. Wil er iemand zeggen waar eventueel mijn fout zit?

Een homogene staaf is 1m lang en heeft een massa M. Een homogene kubus met ribbe 0,20m en massa 0,25M is vastgehecht aan een uiteinde van de staaf. In welk punt dient het stelsel ondersteund te worden om het stelsel in evenwicht te houden? Antw: 0,62m van het linkereinde.

Mijn oplossing:

M(1-r) = (r.M) + (r+0.20).0,25M

r= 0.42

Nu denk ik dat ik in mijn beredenering een fout heb gemaakt met (r+0.20).0,25M te zeggen, maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten schrijven, kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Sophie

Berichten: 99

Re: Staaf en massablok in evenwicht

de ribbe is 20 zeg je, dan moet je inderdaad nog even kijken waar die 0,25M aangrijpt.

Berichten: 22

Re: Staaf en massablok in evenwicht

de ribbe is 20 zeg je, dan moet je inderdaad nog even kijken waar die 0,25M aangrijpt.


De kracht grijpt aan op r+0.1 dan?

M(1-r) = (r.M) + (r+0.1).0,25M, maar als ik dit uitreken kom ik nog steeds r=0.43 ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Staaf en massablok in evenwicht

Een homogene kubus met ribbe 0,20m en massa 0,25M is vastgehecht aan een uiteinde van de staaf.
Ik zou hem wel kunnen terugrekenen, maar heb je hier een afbeelding bij? Waar zit dat blok precies vast?

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Staaf en massablok in evenwicht

heb je hier een afbeelding bij? Waar zit dat blok precies vast?
staaf.gif
staaf.gif (6.53 KiB) 129 keer bekeken


zo zou dat plaatje moeten zijn volgens de uitkomst van het antwoordenboekje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer