Statistische toets

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Statistische toets

Ik heb een proef gedaan bij een aantal proefpersonen. Deze proefpersonen hebben een aantal trials van dezelfde proef gedaan. Ik heb voor elke proefpersoon een coefficient of variation berekend van alle trials. De variatie binnen sommige proefpersonen is echter erg groot. Daarom wil ik een aantal trials niet meenemen.

Ik ben hiervoor op zoek naar een statistische toets die kijkt welke trials er uit moeten en of dit een significant effect heeft op het coefficient of variation. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik kom er niet uit.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistische toets

Ik ben hier niet super in thuis, maar heb je je al afgevraagd waarom sommige trials grote verschillen geven? Want misschien ligt dat helemaal niet aan de trial zelf. Vind je niets, dan kun je er alsnog verwijderen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Statistische toets

Hallo Drieske,

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Dat er een grote variatie binnen de proefpersoon bestaat komt doordat enkele trials afwijken. Dat is met het blote oog te zien aan de grafieken (alle trials naast elkaar geplot tegen de tijd). Deze afwijkende trials wil ik verwijderd hebben.

Groetjes,

Maartje

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistische toets

Je zoekt dus eigenlijk uitschieters?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Statistische toets

Ja ik zoek uitschieters n de verschillende trials binnen één persoon

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistische toets

Okee... Waarom zijn de standaardmanieren hiervoor niet goed? Of ken je die niet, en zoek je die net :) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4

Re: Statistische toets

Haha ik ken ze niet denk ik dan :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistische toets

In een basiscursus Statistiek, zul je outliers zoeken met behulp van een boxplot. Ben je hiermee bekend? Kijk eventueel ook eens op Wiki.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer