Elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 121

Elektriciteit

Beste medemens,

Ik heb een vraagstuk waar ik niet uitkom, daardoor vraag ik om uw hulp.

het betreft de volgende vraag:

Van een ideale stroommeter is de weerstand verwaarloosbaar klein. Daardoor beïnvloedt hij de schakeling niet.

a) Wat betekent dat voor de elektrische energie die in de meter wordt omgezet

- Hierbij dacht ik aan de wet van Ohm R=U/I, dus als R klein is, is U óf heel klein óf I is heel groot. Waarbij we E=UxIxT krijgen. Dus voor E maakt het niet uit als ze respectievelijk klein en groot zijn?

b) stel dat in werkelijkheid de meter wel een weerstand heeft.Die hangt af van het gekozen bereik. Je hebt een stroommeter die bij een bereik van 5mA een weerstand heeft van 1,0 Ohm. Je schakelt de meter in serie met weerstand R parallel met lampje L (12 V: 6,0 W). Het geheeld wordt aangesloten op een spanningsbron van 12,0V

Bereken de stroomsterkte door het lampje L

Code: Selecteer alles

[-------(A)--------R-----]

|

 |

|

 |

|

 |

|-------------L-----------|

|

 |

|

 |

|-------------12,0V------|
A= amperemeter

R= weerstand

L= lampje

12,0V= spanningsbron

-Ik dacht hierbij aan P=UI--> I= 0,5 A, doe ik het goed?

De serieweerstand R heeft een waarde van 9995 Ohm

c) Bereken de stroomsterkte door de meter.

-Wet van Ohm: R=U/I --> I= 12V/9995 Ohm=1,2 x10^-3 toch?

Doe ik het goed? Want de antwoorden lijken me te makkelijk gedacht.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektriciteit

kweetvanniks schreef:Van een ideale stroommeter is de weerstand verwaarloosbaar klein. Daardoor beïnvloedt hij de schakeling niet.

a) Wat betekent dat voor de elektrische energie die in de meter wordt omgezet

- Hierbij dacht ik aan de wet van Ohm R=U/I, dus als R klein is, is U óf heel klein óf I is heel groot. Waarbij we E=UxIxT krijgen. Dus voor E maakt het niet uit als ze respectievelijk klein en groot zijn?
Weerstand verwaarloosbaar klein betekent dat (in serie met een andere weerstand) de spanningsval erover heel klein en dus E= (heel klein) x I x t = heel klein.

Zonder een andere weerstand in serie die de spanning met de amperemeter deelt gaat het wel mis, want dan wordt I enorm groot:

E= (volle spanning) x (enorm groot) x t = heel groot ==> magic blue smoke. Hop naar de winkel om een andere ampèremeter :)
b) stel dat in werkelijkheid de meter wel een weerstand heeft.

..//..

-Ik dacht hierbij aan P=UI--> I= 0,5 A, doe ik het goed?
yep
De serieweerstand R heeft een waarde van 9995 Ohm

c) Bereken de stroomsterkte door de meter.

-Wet van Ohm: R=U/I --> I= 12V/9995 Ohm=1,2 x10^-3 toch?
je vergeet de ene ohm van die ampèremeter.

Vraag is: maakt die verschil?

want de eis is:
Daardoor beïnvloedt hij de schakeling niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

a) je zegt: "óf I is heel groot". Is dat zo? Antwoord: nee, dat is niet zo. Probeer dat zelf eens te beredeneren.

b) is goed.

c) bijna goed. Je vergeet iets.

PS: Jan was net iets sneller.

Berichten: 121

Re: Elektriciteit

Jan van de Velde schreef:Weerstand verwaarloosbaar klein betekent dat (in serie met een andere weerstand) de spanningsval erover heel klein en dus E= (heel klein) x I x t = heel klein.

Zonder een andere weerstand in serie die de spanning met de amperemeter deelt gaat het wel mis, want dan wordt I enorm groot:

E= (volle spanning) x (enorm groot) x t = heel groot ==> magic blue smoke. Hop naar de winkel om een andere ampèremeter :)
Dus de I kan niet groter worden, waarom niet? Volgens mij mis ik een beetje theorie.

Want ik dacht als je de wet van Ohm gebruikt : R=U/I, dat ze beide konden veranderen.
Jan van de Velde schreef:je vergeet de ene ohm van die ampèremeter.

Vraag is: maakt die verschil?

want de eis is:
Moet die er ook bij, want er staat dat ie verwaarloosbaar is.

Maar als die erbij komt krijgen we 12V/9996 Ohm= 1,2 x 10^-3.

Voor de significantie maakt het hier ook niet uit.

Is dat de fout die ik maak of maak ik een heel absurde andere fout?

PS

Ik kon de quote die jij van mij had gequoted niet quoten, vandaar dat het leeg is na : want de eis is...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Dus de I kan niet groter worden, waarom niet? Volgens mij mis ik een beetje theorie.
De I wordt bepaald door de rest van de schakeling. Je zet een stroommeter nooit rechtstreeks op de voeding, want dan gaat hij in rook op.

Maar je zet hem in serie met een apparaat waarvan je wil weten hoeveel stroom het gebruikt. En of de eigen weerstand van de stroommeter dan 1 ohm is of 0 ohm, dat maakt praktisch niks uit.
Moet die er ook bij, want er staat dat ie verwaarloosbaar is.

Maar als die erbij komt krijgen we 12V/9996 Ohm= 1,2 x 10^-3.

Voor de significantie maakt het hier ook niet uit.

Is dat de fout die ik maak of maak ik een heel absurde andere fout?
Om het helemaal goed te doen moet je die inderdaad meenemen. Voor de uitkomst maakt het inderdaad weinig uit.

En hij is niet verwaarloosbaar. Je haalt hier beide opgaven door elkaar. In a) gaat het om een stroommeter met verwaarloosbare weerstand, maar in b) gaat het om een stroommeter met een eigen weerstand van 1 ohm.

Berichten: 121

Re: Elektriciteit

klazon schreef:De I wordt bepaald door de rest van de schakeling. Je zet een stroommeter nooit rechtstreeks op de voeding, want dan gaat hij in rook op.

Maar je zet hem in serie met een apparaat waarvan je wil weten hoeveel stroom het gebruikt. En of de eigen weerstand van de stroommeter dan 1 ohm is of 0 ohm, dat maakt praktisch niks uit.

Om het helemaal goed te doen moet je die inderdaad meenemen. Voor de uitkomst maakt het inderdaad weinig uit.

En hij is niet verwaarloosbaar. Je haalt hier beide opgaven door elkaar. In a) gaat het om een stroommeter met verwaarloosbare weerstand, maar in b) gaat het om een stroommeter met een eigen weerstand van 1 ohm.
Ik zag net in de opgave: Stel dat in werkelijkheid de meter wel een weerstand heeft.

Over het hoofd gezien :) .

Maar dat met de I snap ik nog steeds niet. Dan zou ik Rtot=Utot/Itot gebruiken.

Als de weerstand van 1 van de 2,3 etc... klein is , krijg je een kleine Rtot ( Rv), dan zou ik zeggen dat I ook groter kan worden.

Ik weet dat het onlogisch klinkt en er een storing kan ontstaan als de I heel hoog wordt, maar waar zit mijn foute denkstap?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Je moet bedenken dat de weerstand van de stoommeter verwaarloosbaar is t.o.v. het totale circuit. Dus of de weerstand van de meter nou 0 of 1 ohm is, dat zal op het totaal weinig uitmaken.

Berichten: 121

Re: Elektriciteit

Dus als die verwaarloosbaar is kunnen we hem op 0 Ohm stellen, waardoor we R=U/I krijgen en de U= 0 V?! En de I is error....?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Nee, de I is geen error. Nogmaals: de I wordt bepaald door de weerstand van het apparaat waaraan je zit te meten.

En die is significant groter dan de weerstand van de meter, dat zou in ieder geval wel zo moeten zijn.

Berichten: 121

Re: Elektriciteit

Nee, de I is geen error. Nogmaals: de I wordt bepaald door de weerstand van het apparaat waaraan je zit te meten.

En die is significant groter dan de weerstand van de meter, dat zou in ieder geval wel zo moeten zijn.

Dus de I wordt bepaald door de weerstand van 1 Ohm waarbij er 12 V op zit dus de I is dan 12 A?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Neeeeee.... de I wordt bepaald door het apparaat waarvan je de stroom wilt meten. Is geloof ik al de vierde keer dat ik dat zeg, maar komt blijkbaar niet over.

Een stroommeter staat toch niet op zichzelf? Die staat in serie met een ander ding, en dat andere ding heeft in het algemeen een veel grotere weerstand dan de meter.

Berichten: 121

Re: Elektriciteit

klazon schreef:Neeeeee.... de I wordt bepaald door het apparaat waarvan je de stroom wilt meten. Is geloof ik al de vierde keer dat ik dat zeg, maar komt blijkbaar niet over.

Een stroommeter staat toch niet op zichzelf? Die staat in serie met een ander ding, en dat andere ding heeft in het algemeen een veel grotere weerstand dan de meter.
Oké, dus als ik het goed begrijp, staat de stroommeter in serie met de daarop volgende weerstand, die had een weerstand van 9995 Ohm en U tot = 12V dus I = 12/9995 Ohm= 1,2 x 10^-3?

Dus bij vraag a, is de u normaal of groot en de I klein, waardoor er weinig elektrische energie wordt omgezet.

Dit kan je toch ook bereken met E= I²R, waardoor er weining elektrische energie wordt omgezet als de I laag is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

kweetvanniks schreef:Dus bij vraag a, is de u normaal of groot en de I klein, waardoor er weinig elektrische energie wordt omgezet.

Dit kan je toch ook bereken met E= I²R, waardoor er weining elektrische energie wordt omgezet als de I laag is.
Bij vraag a) wordt gesteld dat de eigen weerstand verwaarloosbaar is. Dus mag je zeggen dat die nul is.

In de formule E= I²R wordt E dus nul. Niet omdat de stroom laag is, maar omdat R nul is.

Berichten: 121

Re: Elektriciteit

Dus de elektrische energie die de meter verbruikt is 0 J, waardoor er niets wordt verloren aan energie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektriciteit

Precies.

Let wel: dit geldt dus voor een ideale stroommeter. In de praktijk bestaan die niet, maar meestal is het energieverbruik van een stroommeter toch verwaarloosbaar klein

Reageer