Springen naar inhoud

Buikgevoelens hoog in de buik.

• Log in om te kunnen reageren

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 15:50

Men spreekt wel eens over buikgevoelens ,of het buikgevoel.
Awel ,ik heb dit ook ,maar dan hoog in de buik.
Om precies te zijn tussen de navel ,en de punt van het borstbeen ;namelijk ongeveer vijf centimeter onder de punt van het borstbeen.
Kan iemand zeggen wat daar precies zit ,anatomisch gezien ?

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2011 - 17:11

Als ik mijn kritische blik hierover werp zul je toch een aantal dingen moeten toelichten:

Men spreekt wel eens over buikgevoelens ,of het buikgevoel.

Dit lijkt mij erg subjectief, wie is bijvoorbeeld 'men' in dit geval; mensen met zwart haar, 50-plussers, peritonitispatiŽnten? Dus, wat verstaat die 'men' volgens wetenschappelijke bronnen onder de buikgevoelens die jij probeert te beschrijven? Een eigen gevoel is erg moeilijk te vergelijken met gevoelens die anderen kunnen hebben.

Awel ,ik heb dit ook ,maar dan hoog in de buik.

Nu stel je door je ontkenning dat anderen blijkbaar 'het buikgevoel' ergens anders in de buik ervaren, ook hierbij; waar baseer je dat op?

Kan iemand zeggen wat daar precies zit ,anatomisch gezien ?

Wel, zolang je geen schopjes van binnenuit ervaart zou je de echo over kunnen slaan...

Maar voor de goede orde; Viscerale sensoriek (gevoel veroorzaakt door organen) staat in verband met het limbisch systeem (deel van de grote hersenen). De hersenen kunnen worden geprikkeld door omgevingsfactoren en geven signalen af, wat onder andere in de maag en darmen waar te nemen is als een soort bewegings/draaing gevoel. Dr. Hamdy deed hier onderzoek naar, bron. Daarnaast zou het ook nog zo kunnen zijn dat prikkels en hormonen (met name de stresshormonen adrenaline en noradrenaline) die in de hersenen worden vrijgegeven, in het bloed worden meegevoerd naar de maag en aldaar voor een apart gevoel zorgen. Lees hier meer over een proefschrift over de samenwerking tussen het gastro-intestinale gebied en de hersenen. Zoals ook duidelijk wordt aangegeven is er nog niet veel succesvol onderzoek naar gedaan.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 20:22

Anatomisch gezien zit daar de notoire plexus solaris.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2011 - 20:26

Anatomisch gezien zit daar de notoire plexus solaris.

Waarom de solar plexus en bijvoorbeeld niet de gastric plexus?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 20:45

Omdat die daar onderdeel van uitmaakt.

Ik kan me voorstellen dat zo'n gigantisch netwerk aan autonome zenuwen op ťťn of andere manier deels debet kan zijn aan het 'buikgevoel' dat iedereen ervaart als hij bijvoorbeeld denkt iets verloren te hebben.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 december 2011 - 21:21

Omdat die daar onderdeel van uitmaakt.

Dus je bent er vrij zeker van dat het bij een dergelijk geval specifiek om de solar plexus gaat?!

Ik ben benieuwd wat iemand zal ervaren qua viscerale sensoriek na een partiŽle maagresectie, en soms daarmee gaande transplantatie. Het lijkt mij ook dat, mocht het mogelijk zijn een gehele maag te transplanteren, er ook een selectieve vagotomie plaats vindt. PatiŽnt zal dus niets (qua pijn) en mogelijk dus ook niet qua ander gevoel kunnen voelen. De nervus vagus is o.a. verantwoordelijk bij de maag voor zuurproductie en daarnaast nog wel voor vele andere belangrijke processen in het lichaam, is deze weer aan elkaar te krijgen na een volledige of partiŽle maagresectie (waarbij dus vaak vagotomie plaats vindt) --> in dusverre dat het (onder)buik gevoel weer terugkomt?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 22:23

Ik weet niet zeker of de plexus solaris er iets mee te maken heeft, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk gezien de enorme viscerale input.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2011 - 14:40

Pectus schreef dat Adrenaline en Noradrenaline in de hersenen worden aangemaakt.
Ik dacht dat dit in de bijnieren plaatsvond ?

Verder om wat "to the point" te komen : Ik ervaar reeds dagen een bovenbuikgevoel ,als een aangename gevoelsmatig-warme spot ,ongeveer twee (geen vijf) centimeter onder de punt van het borstbeen.
Ik dacht wel dat daar de plexus solaris zou liggen (=Plexus Coeliacus in het nederlands,en Celiac Plexus or Coeliac Plexus in het engels ), maar zou daar ook niet het Duodenum kunnen liggen ?

Veranderd door Gelukkoos, 20 december 2011 - 14:45

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2011 - 14:52

Pectus schreef dat Adrenaline en Noradrenaline in de hersenen worden aangemaakt.

Adrenaline en noradrenaline worden inderdaad in het bijniermerg gevormd, al kan de synthese van adrenaline soms ook plaatsvinden in sommige zenuwcellen. Hun werking vinden ze voornamelijk in de hersenen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 december 2011 - 15:26

Tijdens een stress momentje (zoals iets vergeten zijn) zet het centraal zenuwstelsel de hypofyse, hypothalamus en de bijnieren aan tot meer productiviteit. Er wordt dan inderdaad meer (nor)adrenaline door het bijniermerg afgescheiden, maar ook in sommige zenuwcellen. Het bijniermerg wordt echter wel aangedreven door het (ortho)sympatisch zenuwstelsel (deel van het autonome zenuwstelsel). Hersenstam staat in verbinding met het ruggenmerg (ook deel van het centraal zenuwstelsel) waardoor signalen zo door kunnen worden gegeven. Omgekeerd zorgt adrenaline er dan weer voor dat de hersenen en spieren parater staan. Het is dus, net als vele andere processen in het lichaam, een kringloop. Noradrenaline is zowel een hormoon als neurotransmitter in de hersenen (locus coeruleus), en in de rest van het ortosympatische zenuwstelsel.

Bij nader inzien kan ik mij voorstellen dat je dit anders kon interpreteren in mijn stukje tekst, aangezien ik het wat kort door de bocht omschreven had, sorry!

Ik dacht wel dat daar de plexus solaris zou liggen (=Plexus Coeliacus in het nederlands,en Celiac Plexus or Coeliac Plexus in het engels ), maar zou daar ook niet het Duodenum kunnen liggen ?

Er liggen in dat stukje abdomen behoorlijk veel zenuwen, kijk maar eens naar onderstaande afbeelding...het is denk ik/blijkbaar (naar de reactie van anusthesist) heel moeilijk om te zeggen welke zenuw(en) het exact is/zijn die bij het buikgevoel aanwezig kunnen zijn, evenwel zouden zenuwen rondom het duodenum ook een rol kunnen spelen ja.
Geplaatste afbeelding

Roelof

Roelof

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2012 - 12:29

Als antwoord op je vraag (de plek tussen het borstbeen, en de navel) zou ik zeggen de PYLORIS. Dat is de klep die de maag van het duodenum scheidt.
Het duodenum kan je onderverdelen in vier secties (duo 1, 2, 3 en 4). Deze ligt diep in de bovenbuik, zeg maar onder de pyloris en maag. Klachten van het duo vertonen zich vaker in de rug dan aan de voorkant, zou ik zeggen.
De pyloris wordt aangestuurd door het vegetatieve zenuwstelsel, en is zodoende ook gevoelig voor emotie. Mogelijk is dit de verklaring voor het 'bovenbuikgevoel'.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2012 - 14:05

Het duodenum kan je onderverdelen in vier secties (duo 1, 2, 3 en 4). Deze ligt diep in de bovenbuik, zeg maar onder de pyloris en maag. Klachten van het duo vertonen zich vaker in de rug dan aan de voorkant, zou ik zeggen.

De pyloris wordt aangestuurd door het vegetatieve zenuwstelsel, en is zodoende ook gevoelig voor emotie. Mogelijk is dit de verklaring voor het 'bovenbuikgevoel'.

Waarschijnlijk bedoel je de pylorus? Eerlijk gezegd zie ik het verband tussen de pylorus en emotie niet zo. Zou je die uitspraak, met relevante bronnen, willen onderbouwen, alsjeblieft?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures