Springen naar inhoud

Is het mogelijk om je lichaam voor 300 jaar stil zetten?

• Log in om te kunnen reageren

Evert

Evert

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2011 - 18:42

Stel nou dat iemand 300 jaar in de toekomst wil reizen, is dat met de huidige staat van techniek mogelijk? We hebben dan nog geen tijdmachine, maar het is wel mogelijk om het lichaam (min of meer) "stil" te zetten.

Natuurlijk bestaat cryonics al een tijdje, maar dat is nog extreem risicovol en bovendien kan met in deze tijd niet eens iemand terug halen die in die staat is gebracht. Daardoor is het ook nog maar de vraag of het Łberhaupt mogelijk is om iemand te reviven.

Een tijdje geleden heb ik ook gehoord van suspended animation en dat ziet er iets veelbelovender uit. …ťn voordeel daarvan is dat je bijvoorbeeld niet volledig ingevroren wordt (wel een stuk kouder, maar niet onder nul voor zover ik begreep) en dus niet bang hoeft te zijn voor kristalvorming dat leidt tot gescheurde cellen.

Nu vroeg ik mij alleen af, kan suspended animation ook werken voor 300 jaar? …ťn probleem dat ik kan voorzien is dat de bacteriŽn op je lijf natuurlijk niet helemaal stoppen met werken en je dus misschien toch nog langzaam kan bederven. Weten jullie of dit klopt? En zoja, hoe dat misschien zou kunnen worden opgelost?

Of weet iemand of er nog een andere manier is waarmee potentieel een lichaam succesvol voor 300 jaar stil gezet kan worden en dan zonder schade weer opgestart kan worden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

vlaaing peerd

vlaaing peerd

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2011 - 15:10

Mijn beste gok is niet bevriezen maar tijdsdilatatie. Bevriezen levert nogal wat problemen op met het kapotbevriezen van je organen, SA lijkt me inderdaad zoals je zegt.

Ga gewoon heel snel reizen of in de buurt van een zwart gat rondhangen. Het voordeel is dat je lichaam dan ook niet 300 jaar geconserveerd hoeft te worden, maar letterlijk gewoon stilstaat/langzamer gaat.

linkje: http://en.wikipedia....l_time_dilation

Even de Engelse versie gedaan omdat de NL nogal summier is. Dit is een gevolg van de relativiteitstheorie, in dit forum heb je er een minicursus voor.

Maar beide zijn nog redelijk toekomstmuziek, waarvan ik echter vermoed dat "tijdrekken" de minst onoverkomelijke problemen oplevert.

Evert

Evert

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2011 - 17:15

Ze hebben bij cryonics wel een potentiŽle oplossing voor het probleem dat water kristal vormt wanneer het bevriest, namelijk door (bijna) al het water in je lichaam te vervangen door een andere vloeistof die niet kristalliseert wanneer je het bevriest. Het enige probleem van die oplossing is dat het potentieel een giftige vloeistof is en ze nog niet weten hoe ze het proces veilig omkeren. Daarnaast is er nog steeds het risico dat de organen scheuren bij het bevriezen, maar al een stuk minder dan als het water was gebleven.

Ik zocht eigenlijk meer een oplossing die iets minder toekomst muziek is. Ik vraag me af, is het mogelijk om een menselijk lichaam volledig te steriliseren (ik bedoel niet onvruchtbaar maken, je weet wel wat ik bedoel) en dan te plaatsen in een steriele omgeving waar bacteriŽn niet kunnen functioneren (voor het geval dat er toch nog bacteriŽn achter zijn gebleven na de sterilisatie)?

Misschien bijvoorbeeld eerst iemand iets laten eten wat alle bacteriŽn in de darmen doodt. Dan moeten alleen nog alle bacteriŽn op de huid gedood worden en volgens mij heb je dan wel verreweg het meeste gehad, toch? Ik hoor vaak het argument dat je zelf ook dood zult gaan als alle bacteriŽn op/in je lichaam dood gaan, omdat sommige bacteriŽn goed zijn (in je darmen) en sommige houden je immuunsysteem scherp. Daar zit misschien wel iets in, maar ik denk niet dat je echt dood zult gaan. Baby's hebben toch ook nog niet al die bacteriŽn wanneer ze net uit de baarmoeder komen? Die krijgen ze toch pas later door wat ze eten en het contact met de buitenwereld?

vlaaing peerd

vlaaing peerd

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 12:44

ik denk dat het nog minder rocketscience is om naar een zwart gat te reizen dan alle vloeistoffen in je lichaam te vervangen en te koelen. Beide zorgen wel voor een soortgelijk effect, de atomen gaan langzamer, maar bij criogenese ben je nog wel onder invloed van buitenaf.

Iets realistischer is om in de bovenlagen van jupiter rond te hangen, maar dat scheelt je hooguit een seconde op 80 jaar. Verder denk ik dat we nog wel technieken zullen gaan ontwikkelen om dichter bij lichtssnelheid te reizen. Kom je eenmaal rond 85% van C dan begint je tijdswinst substantieel te worden en kun je tov aarde voor elk jaar dat jij reist 2 jaar op aarde voorbij laten gaan.

Op de huidige stand van wetenschap is er geen veillige methode om lichamen 300 jaar te bewaren en in leven te houden. Hoewel ik ooit iets heb gelezen over honden die succesvol waren geinjecteerd met vloeistof om ze tijdelijk in geanimeerde toestand te houden. Ik zal even kijken of ik nog een linkje naar dat artikel kan terugvinden.

Zoals je al zegt, we hebben bacterien nodig om in leven te blijven, de meeste zijn zelfs eerder nuttig dan schadelijk. Baby's krijgen gelukkig alles via de baarmoeder binnen, dus ook de bacterieen. De enige die de foetus niet binnenkrijgt is wat via de buitenlucht komt. Ik denk dat je het bacterieverhaal dan ook maar moet laten vallen als optie, we worden misschien ziek van sommigen, maar leven dankzij de meeste anderen.

Maar op dit moment? zover ik weet is het niets van alle besproken opties mogelijk.

Evert

Evert

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 13:35

Helaaaaas, daar gaat mijn ambitie om 300 jaar naar de toekomst te reizen. XD

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 december 2011 - 18:16

Babies krijgen geen enkele bacterie via de baarmoeder binnen of preciezer de placenta. Als de moeder een bacteriele infectie in de bloedbaan heeft dan zal deze nog steeds niet direct worden doorgegeven aan het embryo aangezien het hier twee verschillende circulaties betreft.

Precies om deze reden is moedermelk ook zo belangrijk. Moedermelk bevat een mengsel van complexe suikers wat als een prebiotia dient zodat de juiste bacteriŽn kolonies zullen vormen in de darmen. (dit is trouwens ook het idee achter immunofortis die je vaak als aanduiding op flesvoeding ziet, een bepaalde hoeveelheid complexe suikers. Niet meer, niet minder)
"Meep meep meep." Beaker

Evert

Evert

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2012 - 16:11

Dus er is toch nog hoop? :-D :-P

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2012 - 13:55

Misschien bijvoorbeeld eerst iemand iets laten eten wat alle bacteriën in de darmen doodt. Dan moeten alleen nog alle bacteriën op de huid gedood worden en volgens mij heb je dan wel verreweg het meeste gehad, toch? Ik hoor vaak het argument dat je zelf ook dood zult gaan als alle bacteriën op/in je lichaam dood gaan, omdat sommige bacteriën goed zijn (in je darmen) en sommige houden je immuunsysteem scherp. Daar zit misschien wel iets in, maar ik denk niet dat je echt dood zult gaan. Baby's hebben toch ook nog niet al die bacteriën wanneer ze net uit de baarmoeder komen? Die krijgen ze toch pas later door wat ze eten en het contact met de buitenwereld?

Dit lijkt mij niet verantwoord en gaat zeker niet lukken.

De complexe samenleving van micro-organismen in en eventueel op jouw lichaam is een essentieel onderdeel daarvan om te overleven. Deze hele groep micro-organismen zorgt er bijvoorbeeld voor dat voedsel verteert kan worden, dat deze worden afgebroken op de juiste manier, enzovoort. Het is niet zomaar een groep micro-organismen, je hebt er zelfs meer van dan eigen lichaamscellen, en deze voeren gezamenlijk een dermate belangrijke taak uit dat ze zo onmisbaar zijn als een willekeurig vitaal orgaan. En wordt daarom ook aldus aangeduid als het microbioom.

Alleen al het feit dat deze microorganismen jouw eigen microorganismen zijn maakt ze bruikbaar. Indringers van buitenaf komen namelijk pas binnen als ze toegelaten worden en daar ook ruimte voor is, dus ook daar is de staat van je eigen flora een maat van weerstand en afweer tegen indringers.

Neem Clostridium Difficile, een bacterie die het bij een gezond persoon direct aflegt tegen de darmbacteriën, wat hij ook probeert. Neem echter een stevige antibioticakuur of chemo, verminder de weerstand van je eigen microbioom, en C Diff krijgt vrij spel en is in staat om mensen om te leggen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures