Neerslagvorming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

Neerslagvorming

Beste,

Al 2maal kreeg ik een vraag zoals onderstaande op mijn examen en ik weet nog steeds niet waar ik rekening mee moet houden...

Een mengsel van natriumchloride en calciumbromide. Dat wordt getitreerd met AgNO3. Welke neerslag slaat er eerst neer?

Ik weet dat er gegevens ontbreken omtrent conc, hoeveelheden en oplosbaarheidscten, maar dat is niet mijn probleem.

Ik weet echter niet hoe ik aan het vraagstuk moet beginnen:

Je hebt NaCl en CaBr2 dat wordt getitreerd met AgNO3.

Je hebt Ag+ + Cl- --> AgCl en Ag+ + Br- --> AgBr maar ik vraag me af hoe je rekening moet houden met CaBr2, aangezien je daar met 2 bromides zit...

Weet iemand aub hoe je dit moet aanpakken? Weet er iemand hoe ik rekening moet houden met de CaBr2?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Neerslagvorming

Kijk eens naar het oplosbaarheidsprodukt van zilverchloride en dat van zilverbromide.

Welk zout slaat als eerste neer?

Berichten: 29

Re: Neerslagvorming

Geen idee welk het eerst neerslaat, dat moeten we juist berekenen... En dat kan je toch niet zien aan de oplosbaarheidsconstanten? Dat hangt toch ook af van je gekregen concentratie en hoeveelheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Neerslagvorming

Weet je überhaupt wat het oplosbaarheidsproduct is? Schrijf dit eens op. En kijk nu eens in die vergelijking naar de oplosbaarheidsconstante (Ks), de waarde hiervan kan je opzoeken in een tabel of gewoon hier aflezen.

Wat kan je besluiten denk je?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 29

Re: Neerslagvorming

Kravitz schreef:Weet je überhaupt wat het oplosbaarheidsproduct is? Schrijf dit eens op. En kijk nu eens in die vergelijking naar de oplosbaarheidsconstante (Ks), de waarde hiervan kan je opzoeken in een tabel of gewoon hier aflezen.

Wat kan je besluiten denk je?
Ks (AgBr) = 5,4 x 10^-13

Ks (AgCl) = 1,8 x 10^-10

Dus AgBr is het slechst oplosbaar en zal waarschijnlijk eerst neerslaan.

Maar wij hebben in de les gezien dat je moet bepalen welk neerslaat ahv een simultaanvoorwaarde (Ks(AgBr)/Ks(AgCl)) en de startcondities (de gegeven concentraties van beide stoffen).

Wanneer de simultaanvoorwaarde dan kleiner is dan de startcondities slaat AgCl het eerst neer, als het groter is slaat AgBr eerst neer. Daaruit moeten we dan verder berekenen wanneer ze juist neerslaan.

En hoe moet je dan rekening houden met het feit dat je CaBr2 hebt gekregen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Neerslagvorming

Laten we maar aannemen dat je met een oplossing begon waarin beide zouten aanwezig waren. Dan is de concentratie Ca2+ en Br- altijd lager dan het oplosbaarheidsproduct en hoef je je daar niet druk om te maken.

Waar je je wel druk om moet maken is dat er niet staat in welke verhouding beide zouten in dat "mengsel" aanwezig waren. Zonder die gegevens valt er weinig zinnigs over te zeggen - enkel dat er verhoudingsgewijs wel erg veel NaCl opgelost had moeten zijn om AgCl als eerste neer te laten slaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer