Springen naar inhoud

Makkelijke scheikunde vragen.

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

ScheikundeI

ScheikundeI

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2011 - 23:23

Hallo allemaal,
Ik heb een aantal vragen over scheikunde. Ik heb morgen een toets en kwam niet uit deze vragen in het werkboek. Ze zijn niet heel moelijk maar ze staan niet in het boek.

1) Wat ontstaat er bij het ontleden van water ? En wat ontstaat er bij het koken van water ?
ONTLEDEN KOKEN
A)Waterdamp waterdamp
B)Waterdamp waterstof en zuurstof
C)Waterstof en zuurstof waterdamp
D) waterstof en zuurstof waterstof en zuurstof

2) Waar of niet waar.
a) Bij stollen gaan moleculen kapot.
b) Een molecuul bevat altijd verschillende soorten atomen.
c) Een niet ontleedbare stof bevat maar n atoomsoort.
d) Een zuivere stof kan uit meerdere molecuulsoorten bestaan
e) Een fase-overgang is geen chemische reactie
f) Verbranden en ontleden zijn allebei chemische reacties
g) Atomen kan je ontleden
h) Een verbinding kan je scheiden. Dan ontstaan de elementen
i) Bij verbranding ontstaat een nieuwe stof, bij ontleding niet.
j) Bij verbranding staan er twee stoffen voor de bij in het reactieschema.

3) Bij de fabricage van aluminium wordt aluminiumoxide vloeibaar gemaakt bij een temp. van ongeveer 1000Co. Met behulp van koolstofstaven wordt elektrische stroom door het gesmolten aluminiumoxide geleid. Tijdens het proces wordt de koolstofstaaf dunner. Bij deze koolstofstaaf ziet men het gas koolstofdioxide vrijkomen. Het gevormde aluminium wordt vervolgens afgetapt.
a) Geef het reactieschema (in woorden) van het ontstaan van aluminium uit aluminiumoxide.

Bij de fabricage van aluminium ontstaat het gas koolstofdioxide CO2 (g).
b)Waar komt het koolstofatoom uit de CO2 vandaan ?
c)Wwaar komt het zuurstofatoom uit de CO2 vandaan ?
d)Bauxiet, de grondstof waaruit aluminiumoxide gezuiverd wordt, is in overvloeg aanwezig in de aarde. Waarom is het gebruik van aluminium toch zinvol?

4) Moleculen die op grote afstand langs elkaar bewegen, komen dicht bij elkaar en gaan trillen op een vast plaats.
Hoe heet deze faseovergang, en schrijf hem op.

Alvast HEEL, HEEL, HEEEEEEL erg bedankt.
Dit zal me erg helpen.
Ik weet dat het laat is, maar ik heb morgen de toets ;(

Groetjes.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2011 - 23:50

We zijn geen huiswerkmachine. Hoe ver ben je zelf gekomen?
Het is belangrijker om je redenatie goed te krijgen dan dat je ineens de goede antwoorden hebt want daar leer je natuurlijk niets van.

Dus:
Ontleden van water. Wat krijg je dan?
En bij koken van water..?

Als je kaarsvet laat stollen en dan weer smelt, is het dan anders dan daarvoor? Denk je dat het stollen dan moleculen kapot heeft gemaakt?
Zo simpel kan het zijn; denk er even wat langer over na. Schrijf je redenatie op en dan zijn we meer dan bereid je bij te sturen.

En om nog even heel bot over je deadline te zijn: bad planning on your side does not mean panic on mine. Sorry daarvoor maar we zijn gewoon geen huiswerk machine.

Veranderd door Mrtn, 20 december 2011 - 23:52

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

ScheikundeI

ScheikundeI

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2011 - 23:55

We zijn geen huiswerkmachine. Hoe ver ben je zelf gekomen?
Het is belangrijker om je redenatie goed te krijgen dan dat je ineens de goede antwoorden hebt want daar leer je natuurlijk niets van.

Dus:
Ontleden van water. Wat krijg je dan?
En bij koken van water..?

Als je kaarsvet laat stollen en dan weer smelt, is het dan anders dan daarvoor? Denk je dat het stollen dan moleculen kapot heeft gemaakt?
Zo simpel kan het zijn; denk er even wat langer over na. Schrijf je redenatie op en dan zijn we meer dan bereid je bij te sturen.

Ik begrijp echt wat je bedoeld, maar ik zit echt in een stressmode.
Ik ben heel moe en kan me moeilijk concentreren, ik heb al een stuk of 290 vragen gemaakt/geleerd en geoefent...
Deze vragen staan niet in het boek en toen zag ik deze gezellige forum, ik heb het geprobeerd maar ik kwam er echt niet uit, ik plaats niet zomaar wat op een forum, ik heb er eerst lang over nagedacht en heb ook wat op internet gezocht.
Maar die mensen zijn vl te slim en gingen t diep in de stof. Dus ik dacht, laat ik het de professionals vragen op dit forum.
Zou je me alstublieft kunnen helpen met deze vragen :)

Ik weet wel dat als je water verwarmt en het dan weer afkoelt dat er dan een fase-overgang plaatsvind.
Wanneer je water ontleed door middel van elektrolyse ontstaan er twee apparte stoffen, maar wat gebeurt er dan precies bij het koken...
Ik heb er echt over nagedacht,

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2011 - 00:14

Goed, die dingen staan los van elkaar. Het kaarsvet-verhaal hoorde bij je vraag 2A.

Niet te moeilijk denken joh, het koken van water doe je elke dag in de waterkoker: de faseovergang van vloeibaar naar gas (waterdamp). Met bijvoorbeeld destillatie doe je ook niet anders; dat ben je vast ergens tegengekomen.
Hetzelfde geldt voor ontleding.

*eeeeeeeeen ont-span :)
Steek nou heel even wat tijd in dat eerste bericht van je en we praten je naar de goede antwoorden toe
-Calvin-

ScheikundeI

ScheikundeI

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 00:23

Goed, die dingen staan los van elkaar. Het kaarsvet-verhaal hoorde bij je vraag 2A.

Niet te moeilijk denken joh, het koken van water doe je elke dag in de waterkoker: de faseovergang van vloeibaar naar gas (waterdamp). Met bijvoorbeeld destillatie doe je ook niet anders; dat ben je vast ergens tegengekomen.
Hetzelfde geldt voor ontleding.

*eeeeeeeeen ont-span :)
Steek nou heel even wat tijd in dat eerste bericht van je en we praten je naar de goede antwoorden toe

Ja ik begrijp het al, (vraag 2A).
Als de moleculen kapot zouden gaan zou de stof nooit terug kunnen gaan naar zoals het voorheen was... Dus er vind een fase-overgang plaats. Het is dus Niet-waar.
Over dat water gedoe, dan ontstaat er toch waterdamp ?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2011 - 00:28

Over dat water gedoe, dan ontstaat er toch waterdamp ?

En, wat je met water gedoe bedoelt weet ik niet precies maar: ontleden is wat anders dan koken (koken=verdampen ..... waterdamp).
Wel even lezen wat ik schrijf en klikken op de linkjes die ik voor je opzoek, anders kan ik het net zo goed niet doen eh..
-Calvin-

ScheikundeI

ScheikundeI

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 00:32

En, wat je met water gedoe bedoelt weet ik niet precies maar: ontleden is wat anders dan koken (koken=verdampen ..... waterdamp).
Wel even lezen wat ik schrijf en klikken op de linkjes die ik voor je opzoek, anders kan ik het net zo goed niet doen eh..

Kan je geen geld overzetten ofzoiets op deze site ?
Dan stuur ik je ff 10 euro en maak je het dan ff als je wilt,,,
Ik moet nog hl vl maken en niemand wilt me gewoon ff snel helpen met deze vragen..

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2011 - 00:42

Dr doen we hier onder geen enkel beding aan mee. We willen je gerust helpen, maar dan wel volgens de intenties van dit forum. Daarnaast willen we dat je voor elke vraag een apart topic opent (zoals ook in onze regels staat). Wil je hulp, zul je dat dus even moeten doen. Hier komt een slotje.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures