Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 3

Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

De Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht hebben hun proefdierkundig jaarverslag gepubliceerd.

Zij willen zo meer openheid geven over het proefdiergebruik binnen beide instellingen.

Het verslag is in lekentaal geschreven en de focus is deze keer op het gebruik van proefdieren in het onderwijs van beide instellingen. Waarom worden soms nog proefdieren in het onderwijs gebruikt, wat doen we om het gebruik te verminderen of zelfs te vervangen, wat betekent dit voor dieren, etc.?


Het verslag is te lezen op:


http://issuu.com/tjerkzweers/docs/uu-umc-2010?mode=window

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

De dierexperimentencommissie Utrecht heeft er een mooi verslag in flashformaat van gemaakt. Is het mogelijk daaruit te copy pasten? Ik had graag een stuk uit de inleiding gekopieerd om zo het bericht van 3VC aan te vullen.


Ik wist dat deze jaarverslagen worden gemaakt, maar had ze nog niet eerder gezien. Deze openheid komt ten goede aan de leefomstandigheden van de proefdieren, denk ik, en wellicht aan het imago van de onderzoekers.


Enig zoeken met Google leverde nog enkele proefdierkundige jaarverslagen:


Jaarverslag 2010, Centraal Dierenlaboratorium, UMC St Radboud, Nijmegen


Jaarverslag 2010, Dierexperimentencommissie, Rijksuniversiteit Groningen


Proefdierkundig jaarverslag 2009, BPRC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Je zou kunnen proberen om het uit te printen naar een PDF printer. Omdat te doen moet je je inloggen, en natuurlijk een pdf printer hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Gelukt.


Uit het verslag:

Voorwoord

Voor u ligt het tweede gezamenlijke proefdierkundig jaarverslag van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht. […] meer openheid rondom proefdieren en dierproeven. Dierproeven worden in onze maatschappij nog altijd onmisbaar geacht, maar worden niet meer door iedereen geaccepteerd. Het is daarom ons inziens van groot belang uit te leggen, waarom en welke dierproeven er plaatsvinden, welke dieren hiervoor worden ingezet en welke consequenties de dieren hiervan ondervinden. […] In de meeste studies is de inzet en belasting van dieren gering.

pagina 14:
Afbeelding

Ondanks de goede bedoelingen zoals in het jaarverslag verwoord, valt mij tegen dat het aantal proefdieren de laatste zes jaar toeneemt.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 3

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

De dierexperimentencommissie Utrecht heeft er een mooi verslag in flashformaat van gemaakt. Is het mogelijk daaruit te copy pasten? Ik had graag een stuk uit de inleiding gekopieerd om zo het bericht van 3VC aan te vullen.

Dank voor het compliment. Het is overigens niet de DEC die het verslag heeft opgesteld. Die hebben een eigen verslag en dat is te vinden op: https://www.dec-utrecht.nl/dec/jaarverslagen/jaarverslag_DEC


Inderdaad mag uit het verslag worden gecopieerd, zo lang de bron maar wordt vermeld.


Er is overigens meer te vinden over het proefdiergebruik binnen de UU op: http://www.uu.nl/dierproeven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.567

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Ik had verwacht dat insekten, wormpjes en bacterien qua aantallen het meest gebruikt worden, maar ik zag ze er niet tussen staan (ik heb alleen maar wat doorgebladerd). Vallen ze buiten de definitie van proefdieren of worden ze tegenwoordig nooit meer gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Die dieren vallen inderdaad buiten de definitie zoals geformuleerd in de wet op dierproeven. Bijvoorbeeld C. elegans, zebravisjes en sprinkhanen worden veel gebruikt maar vallen allen buiten deze definitie. Als bacteriën er ook tussen hadden moeten staan zijn de getallen niet meer te overzien: het aantal E. coli op een standaard plaat loopt al snel in de miljoenen. Je begrijpt, de administratie zou een ramp zijn :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Zebravisjes horen echter wel bij de proefdieren, itt wat Mrtn beweert. Echter, er worden ook veel proeven gedaan op zebravislarven, en die vallen weer niet onder de proefdieren. Pas als ze zichzelf zelfstandig kunnen voeden (zonder gebruik te maken van de dooierzak) worden ze officieel pas beschermd; m.a.w. dan vallen ze onder de wet op de dierproeven.

Proefdieren zijn alle gewervelde dieren. In de toekomst komen hier nog de koppotigen bij: de inktvis bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Proefdierkundig jaarverslag uu/umcu gepubliceerd

Zebravisjes horen echter wel bij de proefdieren, itt wat Mrtn beweert.
Bedankt voor de correctie en toelichting :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer