[scheikunde] Alpha-amylase

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

Alpha-amylase

In een practicum proberen we het reducerend vermogen en activiteitsbepaling van alfa-amylase te achterhalen.
 
Het principe is:
" wateroplosbaar zetmeel(vooral amylose) wordt door alfa-amylase afgebroken bij 25 °C en pH 6.8 in aanwezigheid van NaCl. De activiteit wordt absoluut bepaald en uitgedrukt in nkat/ml(katal= aantal mol glycosidische bindingen die per seconde gesplitst worden) De gevormde reducerende groepen worden iodometrisch bepaald."
 
We werken dus met 2 erlenmeyers(één met onbekende en één met een blanco): we doen in elk de zetmeeloplossing, vervolgens in elk de een bufferoplossing, elk in een warmwaterbad van 25 °C, bij de onbekende de enzymoplossing( niet bij de blanco), bij elk 10 min wachten, bij elk HCl toevoegen, bij de blanco de enzymoplossing toevoegen, en dan bij elk de iometrie uitvoeren.

mijn vraagjes hierover:

1) wat kan je zeggen over de activiteit van alpha-amylase als er 2 ml amylase toegevoegd wordt ipv 1 ml en dezelfde hoeveelheid thiosulfaat wordt verbruikt?

=> volgens mij vermindert die

2) wat men de activiteit als er 50 ml amylose wordt toegevoegd en evenveel thiosulfaat wordt verbruikt?

=> volgens mij vermindert die ook

3) wat gebeurt er met de poly en oligosacchariden na stopzetting enzymactviteit?

=> dat weet ik eigenlijk niet.

Kan iemand hierbij eens helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Alpha-amylase

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Alpha-amylase

Iemand die de 3 vraagjes kan oplossen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Alpha-amylase

waarop zit jij vast?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Alpha-amylase

1) wat kan je zeggen over de activiteit van alpha-amylase als er 2 ml amylase toegevoegd wordt ipv 1 ml en dezelfde hoeveelheid thiosulfaat wordt verbruikt?

2) wat men de activiteit als er 50 ml amylose wordt toegevoegd en evenveel thiosulfaat wordt verbruikt?

3) wat gebeurt er met de poly en oligosacchariden na stopzetting enzymactviteit?
 
 
 
De activiteit blijft volgens mij 2x gelijk in vraag 1 en 2,

omdat we voor de activiteit te berekenen de formule (b-a)ml thio * Mthio *0,5 / tijd gebruiken

daarin komt  het volume amylase en het volume amylose toch niet in voor waardoor dat geen invloed heeft op de activiteit? Of zie ik dat mis?

 
en weet iemand de oplossing van vraag3?

 

Reageer