Efficiente luchtverwarming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Efficiente luchtverwarming

Mijn toekomstige camper wil ik verwarmen/koelen met een Split Airco die van stroom wordt voorzien door een aggregaat.

Als ik ermee wil verwarmen wil ik de koellucht en de uitlaat naar de buiten-unit leiden voor een nog hoger rendement.

Nu kan ik me van vroeger de Fiat Totem herinneren, een warmtekracht-unit die liep op aardgas. Weinig meer van gehoord.

In die geest dacht ik dat als je een kleine luchtgekoelde benzine aggregaat, omgebouwd op aardgas, een Split Airco laat aandrijven, met weer de koellucht en de uitlaatgassen maar de buiten-unit, je een zeer efficiënte lucht Cv hebt gerealiseerd met een rendement van 300% in gunstige omstandigheden. Veel beter dan een hoog rendement ketel.

Het aggregaat produceert natuurlijk wel wat lawaai, maar dat kun je nog een beetje dempen en wat verder plaatsen, bijvoorbeeld in de kelder. Voor de niet al te koude perioden lijkt het een ideale bijverwarming, en je het er ook nog eens een airco bij voor de schaarse warme dagen.

Maak ik nu ergens een fout of is het werkelijk zo simpel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Efficiente luchtverwarming

Nee, zo simpel is het niet. Een rendement van 300% is onmogelijk.

Hoe heb je dit percentage berekend?

Berichten: 20

Re: Efficiente luchtverwarming

Hoezo onmogelijk? Elke Airco heeft een COP van meer dan 3, hij verbruikt 1000W en geeft 3000W af. Die 2000W haalt hij uit de buitenlucht.

Je zou die Airco natuurlijk op het net kunnen aansluiten maar aardgas is een goedkopere energiebron.

Mvg. Paul

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Efficiente luchtverwarming

Eerst heb je het over een camper verwarmen/koelen, daarna over aardgas en een kelder?
Die 2000W haalt hij uit de buitenlucht.
Je wilt de airco buiten plaatsen om de buitenlucht af te koelen, en de buiten-unit binnen plaatsen als verwarming?

Over welke fabrikant en typenummer gaat dit? Denk je dat die zal werken in de winter buiten?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 20

Re: Efficiente luchtverwarming

Je zou natuurlijk wel kunnen vallen over het woord "rendement". Lees maar voor 1000W aan vermogen krijg ik 3000W aan warmte met dit systeem.

Ik weet niet precies hoe ze het rendement van een wasdrogers met warmtepomp berekenen, maar dat lijkt volgens mij verdacht veel op mijn eerste rendement berekening.

Mvg. Paul

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Efficiente luchtverwarming

....maar dat lijkt volgens mij verdacht veel op mijn eerste rendement berekening.
Welke berekening? Want een echte berekening heb ik nog niet gezien.

En gaat het nou over rendement of over COP?

Berichten: 20

Re: Efficiente luchtverwarming

Ik wil een airco in de camper en dacht dat dat systeem ook wel zou werken in een huis.

De airco voor het huis wordt gewoon geplaatst, niks bijzonders. Alleen gaat de draad voor stroomvoorziening niet naar een wandcontactdoos maar naar een aggregaat die op aardgas in omgebouwd.

De werking is als volgt: eerst het aggregaat starten, dan de airco.

Als ik een 2000W aggregaat neem met inverter, bijvoorbeeld één van Honda, regelt die zijn vermogen aan de hand van het verbruik van de Airco. De brandstof voor dat aggregaat is aardgas, een goedkope energiedrager.

Dit aggregaat zit in een kist met een gescheiden invoer van koellucht/verbrandings-lucht en verwarmde koellucht/uitlaatgassen. Deze afvoer leid ik met een geïsoleerde slang naar de ingang van de buiten-unit van de airco. Deze warme lucht kan direct de kamer in, de uitlaatgassen verwarmen de buiten-unit bij.

Stel het afgegeven vermogen van het aggregaat is 1000W, dan is het opgenomen vermogen 1000W +verliezen.

Met een rendement van 35% is het opgenomen vermogen ~3000W (1000W koellucht?, 1000W uitlaatwarmte?, 1000W elektra).

Als Airco neem ik bijvoorbeeld er één met een COP waarde van 5 (http://www.comfortklimaat.nl/346-2500-w ... kvp-e.html) dan is het afgegeven vermogen binnen 5000W bij een opname van 1000W uit het aggregaat. Deze ~5000W haalt de airco uit de buitenlucht en de uitlaatgassen.

Daar moet je de energie inhoud van de koellucht van het aggregaat aan toevoegen, ik schat dat op 1000W, dus een totaal van ~6000W komt er aan warme lucht binnen de woning.

Inderdaad geen 300% rendement van het systeem maar toch nog ~200%, dus meer dan een HR ketel.

Met een slechter rendement van het aggregaat stijgt het aandeel warme koellucht, dus het totaal rendement zakt iets, maar blijft boven de 150%.

Mvg. Paul

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Efficiente luchtverwarming

Als al je aannames kloppen dan klopt je berekende rendement.

35 % rendement voor een klein aggregaat, wat de compressieverhouding van een benzinemotor heeft, en bovendien op halve capaciteit zal werken, lijkt me erg veel.

Je wilt de koellucht rechtstreeks de kamer in blazen? Dat kan een geurprobleem opleveren.

De COP van de warmtepomp zal sterk afhangen van het temperatuursverschil tussen binnen en buitenlucht. En dat hangt sterk ervan af of jouw idee om de uitlaatgassen naar de buiten-unit te sturen in de praktijk zonder problemen werkt.

Hete uitlaatgassen naar buiten leiden om ze daar naar de buiten-unit te leiden kan ook problemen opleveren. Het lijkt me dat dat ding af zal slaan bij te hoge temperatuur van de aangezogen lucht dus je moet zorgen voor goede menging met de buitenlucht vlak voor de unit. Bovendien heb je de mogelijke vervuiling van de buitenzijde van de ingebouwde warmtewisselaar (verdamper).

Je zou de warmte in de uitlaatgassen wellicht beter kunnen gebruiken in een (zelfbouw?) warmtewisselaar om direct binnenlucht op te warmen. Of om buitenlucht op te warmen vlak voor de buiten-unit, zodat je unit niet vervuilt, of de verf eraf brandt, of eventueel aanwezig plastic (fan?) smelt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer