Springen naar inhoud

Luchtdebiet van de uitlaatgassen van een viertaktverbrandingsmotor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

beertgroept

    beertgroept


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 15:51

Hallo,

Ik zit met volgende probleem:

Ik moet het volume van uitlaatgassen berekenen dat door een verbrandingsmotor wordt uitgestoten. Dit omdat we het debiet van afzuiginstallatie willen bepalen.

Indien ik uit ga van een viertaktmotor met als motorinhoud 10 liter en een turbo die 1.5 bar levert.
Is het dan juist om te zeggen dat het debiet van de uitlaatgassen gelijk is aan 10 * toerental[rpm] / (2*60) * 1.5 en dit zou mij dan het luchtdebiet in liter/sec geven

In de formule is 10 het aantal liter totale slagvolume, toerental in rpm,
omdat het een viertakt is, wordt per twee omwentelingen de volledige luchtinhoud vervangen (vandaar gedeeld door 2)
gedeeld door 60 om van minuten naar seconden te gaan
en maal 1.5 bar omdat dit de druk is aan de inlaatkleppen

Hierbij wordt dus de injectie van de brandstof verwaarloosd, maar aangezien dit volume (brandstof tov lucht) zeer klein is, verwaarloos ik dit.

Is deze redenering goed en mag de injectie van de brandstof verwaarloosd worden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 december 2011 - 16:32

en maal 1.5 bar omdat dit de druk is aan de inlaatkleppen

Is die 1,5 bar overdruk of absolute druk?

Als het overdruk is dan is de absolute druk 2,5 bar, dus moet je met 2,5 vermenigvuldigen i.p.v. 1,5

Temperatuursverschil tussen door motor aangezogen lucht en door afzuiginstallatie afgezogen "lucht" speelt ook een rol bij volumecapaciteit van de afzuiginstallatie.

Het is mij overigens niet duidelijk waarom je een afzuiginstallatie nodig hebt voor de uitlaatgassen. Worden de uitlaatgassen van de motor niet gewoon via een pijp naar buiten geleid?

Veranderd door Fred F., 21 december 2011 - 16:41

Hydrogen economy is a Hype.

#3

beertgroept

    beertgroept


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2011 - 15:38

Daar met die turbo had je gelijk, ik had over het hoofd gezien dat dit de overdruk was, dus idd maal 2.5 ipv 1.5.
Het luchtdebiet dat uit de motor komt, heb ik nodig omdat we een afzuigkap gaan plaatsen in een testkamer. In deze testkamer wordt de motor op een dynamometer aangesloten om vermogentesten te kunnen uitvoeren.
Nu kom ik voor een 10 liter motor die aan 1500 rpm draait een luchtdebiet van 2800 m³/u uit. Zou dit kunnen kloppen denk je?

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 december 2011 - 19:47

Ik zou verwachten dat jouw motor 1125 m3/u lucht verbruikt.

De brandstofverbranding zorgt voor 7 % meer uitlaatgas dan de lucht, gerekend in kmol/u.

Het werkelijke volumedebiet van de uitlaatgassen hangt af van hun temperatuur, die je niet noemt.

Wat de temperatuur aan de inlaat van de afzuiginstallatie is, is ook niet gegeven.

Ik vind dit een vreemd verhaal. Een forse motor die zijn uitlaatgassen gewoon uitbraakt in een testkamer, waardoor een afzuiginstallatie nodig is om dat af te voeren? Waarom geen gesloten afvoerleiding van de motoruitlaat naar buiten voor die uitlaatgassen? Weten jullie wel waar jullie mee bezig zijn?
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures