Luchtdebiet van de uitlaatgassen van een viertaktverbrandingsmotor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Luchtdebiet van de uitlaatgassen van een viertaktverbrandingsmotor

Hallo,

Ik zit met volgende probleem:

Ik moet het volume van uitlaatgassen berekenen dat door een verbrandingsmotor wordt uitgestoten. Dit omdat we het debiet van afzuiginstallatie willen bepalen.

Indien ik uit ga van een viertaktmotor met als motorinhoud 10 liter en een turbo die 1.5 bar levert.

Is het dan juist om te zeggen dat het debiet van de uitlaatgassen gelijk is aan 10 * toerental[rpm] / (2*60) * 1.5 en dit zou mij dan het luchtdebiet in liter/sec geven

In de formule is 10 het aantal liter totale slagvolume, toerental in rpm,

omdat het een viertakt is, wordt per twee omwentelingen de volledige luchtinhoud vervangen (vandaar gedeeld door 2)

gedeeld door 60 om van minuten naar seconden te gaan

en maal 1.5 bar omdat dit de druk is aan de inlaatkleppen

Hierbij wordt dus de injectie van de brandstof verwaarloosd, maar aangezien dit volume (brandstof tov lucht) zeer klein is, verwaarloos ik dit.

Is deze redenering goed en mag de injectie van de brandstof verwaarloosd worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Luchtdebiet van de uitlaatgassen van een viertaktverbrandingsmotor

en maal 1.5 bar omdat dit de druk is aan de inlaatkleppen
Is die 1,5 bar overdruk of absolute druk?

Als het overdruk is dan is de absolute druk 2,5 bar, dus moet je met 2,5 vermenigvuldigen i.p.v. 1,5

Temperatuursverschil tussen door motor aangezogen lucht en door afzuiginstallatie afgezogen "lucht" speelt ook een rol bij volumecapaciteit van de afzuiginstallatie.

Het is mij overigens niet duidelijk waarom je een afzuiginstallatie nodig hebt voor de uitlaatgassen. Worden de uitlaatgassen van de motor niet gewoon via een pijp naar buiten geleid?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Luchtdebiet van de uitlaatgassen van een viertaktverbrandingsmotor

Daar met die turbo had je gelijk, ik had over het hoofd gezien dat dit de overdruk was, dus idd maal 2.5 ipv 1.5.

Het luchtdebiet dat uit de motor komt, heb ik nodig omdat we een afzuigkap gaan plaatsen in een testkamer. In deze testkamer wordt de motor op een dynamometer aangesloten om vermogentesten te kunnen uitvoeren.

Nu kom ik voor een 10 liter motor die aan 1500 rpm draait een luchtdebiet van 2800 m³/u uit. Zou dit kunnen kloppen denk je?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Luchtdebiet van de uitlaatgassen van een viertaktverbrandingsmotor

Ik zou verwachten dat jouw motor 1125 m3/u lucht verbruikt.

De brandstofverbranding zorgt voor 7 % meer uitlaatgas dan de lucht, gerekend in kmol/u.

Het werkelijke volumedebiet van de uitlaatgassen hangt af van hun temperatuur, die je niet noemt.

Wat de temperatuur aan de inlaat van de afzuiginstallatie is, is ook niet gegeven.

Ik vind dit een vreemd verhaal. Een forse motor die zijn uitlaatgassen gewoon uitbraakt in een testkamer, waardoor een afzuiginstallatie nodig is om dat af te voeren? Waarom geen gesloten afvoerleiding van de motoruitlaat naar buiten voor die uitlaatgassen? Weten jullie wel waar jullie mee bezig zijn?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer