Hcl even sterk of zwakker zuur dan hclo4 afhankelijk van solvent?!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Hcl even sterk of zwakker zuur dan hclo4 afhankelijk van solvent?!

Ik zit met een vervelend probleem. Ik las in m'n cursus:

HCl is een even sterk zuur als HClO4 in water als solvent, maar in azijnzuur als solvent is het een zwakker zuur dan HClO4.

Nu vraag ik me natuurlijk af hoe dit komt?! Iemand die dit weet? Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hcl even sterk of zwakker zuur dan hclo4 afhankelijk van solvent?!

Ik weet niet waar je cursus die wijsheid vandaan heeft, maar HClO4 is ook in water een sterker zuur dan HCl.

Deze tabel geeft een pKa van -10 voor HClO4 en -8 voor HCl, toch een verschil van twee ordegroottes.

In de praktijk betekent dat verschil niets; beide zuren zijn volledig gedissocieerd en een zuur-basereactie met een zwakke of sterke base zal bij allebij aflopend zijn. Maar het verschil is er.

Misschien dat er in de praktijk wél verschil zit met azijnzuur als oplosmiddel, of misschien bedoelt men dat het verschil in azijnzuur groter is dan in water, maar zonder dat duidelijk is op welke data de gedane bewering is gebaseerd, valt daar niets zinnigs over te zeggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hcl even sterk of zwakker zuur dan hclo4 afhankelijk van solvent?!

Je kiest een in feite een solvent dat zuurder is dan water. Dit (zuur) solvent zal minder geneigd zijn om een proton op te nemen waardoor je de onderlinge zuursterkte kan vergelijken. Op die manier zal de reactie met HClO4 meer aflopend zijn dan deze met HCl.

HClO4(az) + HOAc(az) Afbeelding ClO4-(az) + H2OAc+(az)

HCl(az) + HOAc(az) Afbeelding Cl-(az) + H2OAc+(az)

De Ka van de eerste reactie zal dan ook groter zijn dan deze van de tweede reactie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hcl even sterk of zwakker zuur dan hclo4 afhankelijk van solvent?!

De Ka van de eerste reactie zal dan ook groter zijn dan deze van de tweede reactie.


Dat ligt maar net aan de relatieve stabiliteit van de diverse gevormde ionen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum


Reageer