Springen naar inhoud

Magnetisme

• Log in om te kunnen reageren

kweetvanniks

kweetvanniks

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 16:21

Beste wsf-lid,

Ik ben een examen aan het doen:

http://nvon.nl/natuu.../examens_vwo_na
via die site kan men het bekijken en dan onder het kopje vwo oud naar examen van 1991-1 en dan opgave 2.

Daar pas ik Up/Us=Np/Ns toe en dan kom ik uit op Us= 40V, dat lijkt me te makkelijk gedacht voor een vraag van 4 punten. Ik doe zeker iets fout, maar wat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44841 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2011 - 17:19

Opgave 2 Een voedingskastje

Met een voedingskastje kan men een wisselspanning of een gelijkspanning van een instelbare grootte verkrijgen. Van een bepaald voedingskastje beschouwen we eerst het gedeelte waarmee de geleverde wisselspanning geregeld kan worden. Daartoe is de netspanning aangesloten op een transformator. Zie figuur 3.
trafo.png

De effectieve waarde van de netspanning bedraagt 220 V. De primaire spoel heeft 2200 windingen, de secundaire spoel heeft 400 windingen. De transformator mag als ideaal worden beschouwd.
De secundaire spoel van de transformator is aangesloten op een spanningsdeler ABC. Zie figuur 3. In deze figuur is de werkelijke vorm van de spanningsdeler getekend. De weerstand tussen A en B is recht evenredig met hoek a. De regelbare weerstand is zo ingesteld dat a gelijk is aan 45. De punten A en B zijn verbonden met de wisselspanningsuitgang van het voedingskastje.

4p 7  Bereken de effectieve spanning op deze wisselspanningsuitgang in het geval dat het voedingskastje geen stroom levert.

die 40 V is de spanning tussen A en C........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kweetvanniks

kweetvanniks

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 17:24

Dus de spanning over AB is dan de helft? 20V? Wat is de theorie hierachter?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 december 2011 - 17:36

Waarom de helft?
De hoek a is gegeven als 45 graden. Hoe groot is de totale hoek van A naar C langs de weerstand?

kweetvanniks

kweetvanniks

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2011 - 18:19

Ow wacht!

De totale hoek is 180* en alpha = 45* dan krijg je dus 45/180= nog wat(z) en nog wat (z) x 40 = Y
Dus de Y die vragen ze ? in dit geval 10, maar waarom moet ik de spanning keer de deel van de hoek doen: 45/180.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44841 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2011 - 00:01

als je een spanningsbron van 24 V aansluit op een serieschakeling van twee weerstanden van 2 respectievelijk 6 ohm, en je meet dan over elke spanning apart de weerstand, wat is dan de spanning over elke weersdtand?

zie je de overeenkomst tussen zo'n serieschakelingetje en de twee stukken van die schuifweerstand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures