Oneindige som

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Oneindige som

\(\sum_{i=k}^{\infty}i a^i=\frac{a^k (a + (1-a)k)}{(1-a)^2}\)
Dit klopt, maar ik vraag me af waarom. Eigenlijk is de vraag om
\(\sum_{i=k}^{\infty}i a^i\)
uit te rekenen. Ik weet dat het antwoord klopt, maar de vraag is dus hoe ik op dat antwoord moet komen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik loop eigenlijk meteen vast.

Vervolgens heb ik nog paar soorgelijke sommaties die ik uit zou willen werken, maar ik verwacht dat het op bijna dezelfde manier gaat. Dus als ik voor deze vraag op weggeholpen kan worden, dan verwacht ik dat ik die ander zonder hulp kan oplossen. Mocht dat niet lukken, kan ik er altijd nog om vragen.

Berichten: 555

Re: Oneindige som

Je kent de meetkundige reeks?

Dan zou ik van het volgende uitgaan. Ik garandeer echter niks.
\(\frac{da^i}{da} = i\cdot a^{i-1} = \frac{i\cdot a^i}{a}\)
Dan kan je jouw reeks herschrijven als volgt.
\(\sum_{i=k}^{\infty}i a^i = a\cdot\sum_{i=k}^{\infty} \frac{da^i}{da} = a\cdot \frac{d}{da}\left(\frac{1}{1-a}\right)\)
In het geval dat k = 0 wel te verstaan.

Je kan het veralgemenen door alle termen waarvoor i < k terug af te trekken. Die moeten uiteraard ook afgetrokken worden.

Ik zou zeggen kijk hoe ver je hiermee geraakt. Ik heb niet gecontroleerd of termsgewijze afleiding dezelfde uitkomst zal geven als de reekssom afleiden. Maar ik ga ervan uit dat dit wel mag, kan me toch herinneren dat ik ooit zoiets heb moeten doen bij het invoeren van integralen (met limiet, partities en dergelijke).

Berichten: 2

Re: Oneindige som

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Ik had sowieso geen idee welke kant ik op moest, maar nu weet ik in ieder geval een richting. Ik denk dat ik er dan verder wel uit ga komen. Zo niet, dan laat ik het weten.

Reageer