Springen naar inhoud

Voortplanting golf

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2011 - 08:54

golf.png

Als men bovenstaande voorstelling van een kinematische golf bekijkt, dan geldt:

Stel een waarnemer die zich met een (veranderlijke) snelheid C =dx/dt met de afvoergolf meebeweegt. In dit geval volgt uit vgl.5.3.6 (dat is de vergelijking die ik op de afbeelding heb gezet) dat LaTeX en bijgevolg is Q constant voor deze waarnemer. C kan met andere woorden beschouwd worden als de celeriteit van de voortplanting van dat constant debiet Q en bijgevolg ook van een constante waterhoogte. De afvoergolf wordt bijgevolg niet afgevlakt, aangezien de hoogte constant blijft voor deze waarnemer.

=> Dit begrijp ik allemaal. Maar nu:

Vermits, voor de gewone vormen van de dwarsprofielen van de waterlopen, C een stijgende functie is van de waterhoogte - en bijgevolg van Q - kan men daarenboven concluderen dat de stroomafwaartse zijde van de afvoergolf steiler
wordt naarmate de waarnemer verder naar afwaarts beweegt, dit als gevolg van de grotere celeriteit van de grotere hoogten (Fig.5.3.1: hierboven).

=> Hier weet ik niet zeker of ik het juist interpreteer: bedoelt men nu dat aangezien de afwaartse kant van de golf iets verder stroomafwaarts al ligt, de celeriteit er hoger is omdat het water er dieper is?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures