Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Best Forumleden,

Ik heb voor het vak thermodynamica een oefening opgekregen die ik (uiteraard ) moet oplossen.

Nu heb ik hier een beetje moeilijkheden mee. Het zou kunnen dat het doodsimpel is aangezien ik echt geen krak ben in thermodynamica...

De vraag luidt als volgt:

"Hoe groot is de adiabatische reactietemperatuur voor de hydroformylatie van propeen? De initiële temperatuur van de reactanten is gelijk aan 25°C."

Ik weet uiteraard dat hydroformylatie het omzetten van alkenen naar aldehydes in aanwezigheid van CO en H2, en dat je na een hydroformylatie van propeen , butyraldehyde en isobutyraldehyde verkrijgt. Maar dat is puur chemie.

Maar nu de energievergelijkingen e.d. Ik heb tabellen en dergelijke ter beschikken , maar zie door de bomen het bos niet meer goed! Wat ik nu zou willen vragen is: kan er iemand mij uitleggen welke formules/beredenering of werkwijze ik moet gebruiken? welke stappen? eventuele uitwerking? Elke stap in de goede richting zou een gigantische hulp zijn!

Alvast bedankt!

Sylvie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Stap 1 is ALTIJD: schrijf de volledige reactievergelijking uit.

Verder heb je vormingsenthalpiën nodig, en soortelijke warmtes, en denk ook aan de Wet van Hess.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Sylvie:

de eerste stap is het uitschrijven van de reactie-vergelijking. (maar dat wist je natuurlijk)

de tweede stap is het opzoeken van de vormings-enthalpy voor alle deelnemers.

de derde stap is het berekenen van de reactie-entalpie.

de vierde stap is het opzoeken van de warmtecapaciteit van het product.

de vijfde stap is het bereken van de temperatuur toename en de eindtemperatuur.

succes.

Berichten: 3

Re: Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb mijn reactie-enthalpie, alleen zit ik nu vast met die laatste 2 stappen...

Ik zou een vgl van de vorm : "a +bT +cT² + dT³" moeten vinden voor de warmtecapaciteiten (omdat deze varieert met de temperatuur). Spijtig genoeg vind ik deze parameters a b c d nergens...

Als ik deze vind hoe kan ik dan uiteindelijk op de temperatuur komen?

Berichten: 4

Re: Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

probeer eerst een warmte-capaciteit die geen functie is van T om een eerste schatting te maken van de T toename: hiervoor moet je weten wat adiabatisch betekent...

Berichten: 3

Re: Thermodynamica van hydroformylatie van propeen

Heb het kunnen oplossen adhv een excel macro. toch bedankt voor de antwoorden!

Reageer