De onbekende stof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

De onbekende stof

Hoi,

Ik ben op school bezig met een practicum, (6VWO)

en ik zou graag wat tips ontvangen.

Het practicum heet de onbekende stof, je krijgt een stof en na een aantal lessen moet je weten wat voor een stofje je gekregen hebt.

Wat ik tot nu toe weet:

- het is een (licht)groen poeder

- De stof is niet oplosbaar in water

- mijn stof is een zout, dit heb ik aangetoond met stroomgeleiding

- Ik heb aangetoond dat er CO2 ontstaat als ik het stofje oplos in zuur. (helder kalkwater proef). Ik vermoed dat er (waterstof)carbonaat in de stof zit.

- Vlamkleuring > geel/oranje vlam, bleef zwart poeder over. (dus koolstof aanwezig, geel oranje kleur wijst op natrium?)

- komt geen sterke geur vrij na het oplossen.

Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik verder moet,

heeft iemand tips??

Ik hoor graag, als iemand suggesties heeft.

Alvast bedankt

groetjes leeuwtje

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: De onbekende stof

leeuwtje schreef:De stof is niet oplosbaar in water

-

mijn stof is een zout, dit heb ik aangetoond met stroomgeleiding

-

geel oranje kleur wijst op natrium?)
hoe heb je aangetoond dat je stof stroom geleidt?

trouwens, zout, niet oplosbaar in water maar wél een natriumzout is met elkaar in tegenspraak.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: De onbekende stof

Op school hebben we een apparaat. Mijn stof geleid geen stroom in vaste vorm, dus dat betekend dat het geen metaal is. Omdat de stof wel geleidt in (deels)opgeloste vorm (in water) , betekent dat het een zout is. Een moleculaire stof zou helemaal niet geleiden.

Ik weet niet zeker of het een natrium zout is. Dit leek wel zo bij vlamkleuring, maar dat zegt vaak niet alles. ik had er ook een vraagteken bij staan.

Weet je misschien hoe ik verder zou kunnen gaan, met het bepalen van de elementen die in de stof kunnen voorkomen? Ik weet niet hoe ik dat moet gaan aanpakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De onbekende stof

Misschien heb je hier nog wat aan?

My first guess is kopercarbonaat.

Kleur: (blauw)groenig

Oplosbaarheid: onoplosbaar in water

Stroomgeleiding: ja

CO2 bij kalkwaterproef: ja

Eindproduct na verbranding: koperoxide welke zwart is

Nu zou het mooi zijn als je koper kunt aantonen, bovenstaande bron helpt je daar denk ik wel bij. Is het geen kopercarbonaat, dan lekker verder puzzelen!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: De onbekende stof

Omdat de stof wel geleidt in (deels)opgeloste vorm (in water) , betekent dat het een zout is.
Dit is wat kort door de bocht.

In zuivere, watervrije vorm is fosforzuur (H3PO4) een vaste stof die de stroom niet geleidt. Wanneer je vervolgens fosforzuur gaat oplossen in water zal het de stroom wél geleiden, daardoor is fosforzuur niet plots een zout!

Het geleiden van stroom (in oplossing) is enkel en alleen afhankelijk van het al of niet aanwezig zijn van ionen!

Dit als intermezzo, fosforzuur is wit en komt dus niet in aanmerking voor je proef.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: De onbekende stof

Heel erg bedankt voor de antwoorden,

denk dat het er geen koper in zit,

dit had ik toch moeten zien met vlamkleuring??

Weet iemand hoe je koper verder nog kunt aantonen?

Misschien met neerslag reacties?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: De onbekende stof

leeuwtje schreef:Weet iemand hoe je koper verder nog kunt aantonen?

Misschien met neerslag reacties?
Het probleem is dat je koper niet op één twee drie selectief kunt neerslaan.

Weet je wat complexvorming is? Zoja, hoe denk je dit te kunnen gebruiken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer