Springen naar inhoud

Stofje dat angst veroorzaakt?

• Log in om te kunnen reageren

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2011 - 20:41

Hey allemaal.

Ik wou graag weten welk (als er een is) stofje ervoor zorgt dat je angst voelt bijvoorbeeld als iemand je bedreigt.
Net zoals dat je in het donker bepaalde stoffen aanmakt die je moe maken.

mvg.

Jemini.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2011 - 20:48

Het is niet zozeer de neurotransmitter als wel welke neuronen hierbij betrokken zijn. Er zijn proeven geweest waarbij de emotie 'angst' kunstmatig werd opgewekt door middel van elektrische stimulatie van de mediale amygdala en temporaalkwab. Vanuit hier zijn er projecties naar de hypothalamus die ervoor zorgt dat de juiste lichamelijke reactie optreedt (kippenvel, pupillen die groter worden, hartslag omhoog etc.)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

maxime

maxime

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2011 - 16:05

Angst is een prikkel zoals pijn. Het deel van de hersenen dat het meeste met interpreteren van angst te maken heeft is de amygdala. De "interpretatie" wordt teweeg gebracht door bepaalde neurotransmitters die zich binden op bepaalde receptoren. De neurotransmitters hier zijn GABA, serotonine en glutamaat (wss nog anderen maar deze weet ik zeker)... Maar aangezien angst verschillende triggers heeft, is het een samenwerking van schillende systemen (denk maar aan op hoeveel verschillende manieren angst kan optreden). Dus moeilijk te zeggen welke stof de exacte oorzaak is maar zeer ruim gezien zijn deze 3neurotransmitters de basis.

Zo dacht ik dat het in elkaar zat.. is al even geleden dat ik fysiologie heb gezien dus hoop dat ik correct zit...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures