Longweefsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Longweefsel

Dit topic is afgesplitst van dit voorgaande
Wat je trouwens ziet bij inspanning, is dat de bloedtoevoer naar de apex van de long onevenredig toeneemt in vergelijking met de bloedtoevoer naar de onderkant van de long, omdát dit gedeelte van de long meer O2 kan afgeven.


Bij nader inzien toch nog een vraag....hoe kan bovenstaande ontstaan? Want er zal niet meer zwaartekracht ontstaan, dus hoe komt die onevenredige verschuiving dan precies tot stand? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de kraakbeenringetjes rondom de bronchiën richting de apex kleiner worden om de bloedtoevoer zo te beperken- en naar de onderste lob te bevorderen...of beschikken bronchiolen daarentegen wel over een soort samenknijpingsmechanisme ( ik dacht dat daar ook nog kraakbeenstukjes in aanwezig zijn dus dat zou ook niet echt logisch zijn) ?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Longweefsel

De bronchiën zelf hebben natuurlijk niets te maken met de bloedtoevoer. Deze geleiden alleen lucht. Bovendien neemt juist de bloedtoevoer aan de apex meer toe dan aan de basis. Dit komt doordat de pulmonale arteriolen aan de apex blijkbaar meer dilateren dan de pulmonale arteriolen aan de basis. Wat je bijvoorbeeld ook ziet is dat atelectatisch longweefsel van bloed wordt ontzien om shunting te voorkomen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Longweefsel

De bronchiën zelf hebben natuurlijk niets te maken met de bloedtoevoer. Deze geleiden alleen lucht. Bovendien neemt juist de bloedtoevoer aan de apex meer toe dan aan de basis. Dit komt doordat de pulmonale arteriolen aan de apex blijkbaar meer dilateren dan de pulmonale arteriolen aan de basis. Wat je bijvoorbeeld ook ziet is dat atelectatisch longweefsel van bloed wordt ontzien om shunting te voorkomen.
Ja, dat bronchiën de bloedtoevoer niet direct beïnvloeden weet ik ( :) ) , maar ik doelde op het feit dat wanneer er mogelijk direct minder lucht wordt aangevoerd er ook minder zuurstof in de apex komt als de bronchiën hier invloed op kunnen hebben (de hoeveelheid lucht die naar bepaalde delen van de lobben wordt verplaatst)--> en dat als oorzaak van de onevenredige oorzaak. Aangezien ik verwachtte dat als gevolg daarvan er door minder zuurstof daar in de apex, ook de bloedtoevoer zal afnemen omdat er dan nog minder zuurstof te halen valt in het bovenste gedeelte en bij een normale shunting --> wat dus voor een totaal zorgt dat er verhoudingsgewijs meer zuurstof door de onderste lob wordt afgegeven aangezien deze immers meer zuurstof vrij te geven heeft (doordat er dus meer bloed langs stroomt als gevolg van shunting).

Maar inmiddels begrijp ik dat er juist wel meer bloed richting de apex gaat...maar waarom kunnen die pulmonale arteroilen dan plots meer dilateren tijdens inspanning? Wat zet ze daar toe aan?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Longweefsel

Ja, dat bronchiën de bloedtoevoer niet direct beïnvloeden weet ik ( :) ) ,
Dan snap ik de formulering van de volgende zin niet zo goed:
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de kraakbeenringetjes rondom de bronchiën richting de apex kleiner worden om de bloedtoevoer zo te beperken
maar waarom kunnen die pulmonale arteroilen dan plots meer dilateren tijdens inspanning? Wat zet ze daar toe aan?
Door β2-adrenerge stimulatie. Misschien hebben de arteriolen in de bovenste longkwabben meer β2-adrenerge receptoren, maar dat is speculeren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Longweefsel

anusthesist schreef:Dan snap ik de formulering van de volgende zin niet zo goed:

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de kraakbeenringetjes rondom de bronchiën richting de apex kleiner worden om de bloedtoevoer zo te beperken


Ik bedoel daarmee niet dat het smaller worden van bronchiën direct invloed heeft op de bloedtoevoer, maar indirect. Nogmaals, een speculatie van mijn kant was, och, zie de lap tekst die ik al eerder schreef! :) Nuja, die theorie klopt dus niet want blijkbaar gaat er wel meer bloed richting de apex. Ik kan mij voorstellen dat ik misschien wat duidelijker had moeten plaatsen dat ik het niet op een directe manier via de bronchiën bedoelde...sorry!
Door β2-adrenerge stimulatie. Misschien hebben de arteriolen in de bovenste longkwabben meer β2-adrenerge receptoren, maar dat is speculeren.
Ok, ik ga nog wel even googlen daarnaar...bedankt in ieder geval! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Longweefsel

Reacties m.b.t. de werking van het autonome zenuwstelsel verplaatst naar hier.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer